Update

datum: 14.06.2016

tekst: RAI

Prognose aftersalesmarkt: aantal onderhoudsmomenten stabiel bij lagere omzet

Het aantal onderhoudsmomenten in de aftersalesmarkt zal in 2021 naar verwachting uitkomen op 13,7 miljoen (-0,3%) en in volume dalen tot naar schatting 4,4 miljard euro (-3,2%). Dit bedrag is als volgt onderverdeeld: onderhoud 1,4 miljard (-7,6%), reparatie 1,2 miljard (+1,2%), banden 0,7 miljard (-6,2%), schadeherstel 0,9 miljard (-8,3%), ruitherstel 0,2 miljard (+2%) en garantiewerkzaamheden (-0,1%). Een en ander blijkt uit het aftersalesonderzoek ‘Groeien in een veranderende markt’ dat RAI Vereniging tijdens de afgelopen EQUIPVAK beurs in Expo Haarlemmermeer presenteerde.

Het onderzoek, dat in nauwe samenwerking met ICDP werd opgesteld, en dat zowel onderhoud, reparatie, banden, schade- en ruitherstel alsmede garantiewerkzaamheden omvat, laat zien dat na jaren van daling in 2015 voor het eerst weer sprake van een stijging van de gemiddelde besteding aan onderhoud.

Gaven consumenten in 2014 nog gemiddeld 399 euro uit aan het onderhoud van hun auto, vorig jaar lag dat bedrag met 434 euro bijna 9 procent hoger.

Tot de belangrijkste variabelen die de toekomstig omvang van de aftersalesmarkt bepalen behoren, zo schrijven de onderzoekers, de omvang en samenstelling van het wagenpark, het gemiddelde jaarkilometrage, de service intervals, de technische betrouwbaarheid van voertuigen en de banden/schademarkt.

Minder schadeherstel
De onderzoekers stellen vast dat een toename van de nieuwverkopen en de langere levensduur van auto’s tot een verdere uitbreiding van het wagenpark leiden. Het totale park groeit tussen nu en 2021 naar verwachting van 9,3 tot 9,7 miljoen personen- en bestelauto’s. Daarbij gaat men er van uit dat in het prognosejaar 47 procent van het voertuigpark ouder zal zijn dan tien jaar. Op dit moment is dat nog 44 procent. Daar staat tegenover dat het gemiddelde jaarkilometrage de komende jaren verder zal afnemen.

Samen met de verbeterde technische betrouwbaarheid van auto’s, verkeersmanagement en het afnemend aantal ongelukken leidt dit naar alle waarschijnlijkheid tot minder schadeherstel in 2021. Dat is een tendens die zich al enkele jaren geleden heeft ingezet. In 2010 lag het aantal schadeherstelwerkzaamheden op 1,9 miljoen. Inmiddels is dat volume afgenomen tot 1,45 miljoen in 2015. Positief is het rapport over de bandenmarkt. Die groeit tussen nu en 2021 naar raming van 7,8 tot 8,6 miljoen stuks, waarbij zij aangetekend dat winterbanden ongeveer 25 procent van de verkopen omvatten.

Dealerbedrijven blijven volgens het onderzoek dominant in de markt van nieuwe auto’s, terwijl het onderhoud van oudere auto’s, vanaf zes jaar, vooral bij onafhankelijke garagisten plaatsvindt.


datum: 13.04.2016

tekst: AUMACON

De Nederlandse autobranche presteerde in 2015 goed. De vraag naar nieuwe auto’s was sterk. Dit kwam vooral door een wijziging in de fiscale bijtelling per 1 januari 2016. Veel mensen haalden de aanschaf van een nieuwe auto om die reden naar voren. Dit is goed terug te zien in de verkoopcijfers over de eerste maanden van dit jaar: die zijn flink gedaald.
Voor heel dit jaar wordt in het algemeen dan ook weer een krimpendeautomarkt verwacht.

Stringent kostenbeleid
In 2015 liet de autosector een stijging van de netto-omzet van ruim 5% zien. Tegelijkertijd bleef de sector scherp op de bedrijfskosten. Deze bleven nagenoeg gelijk (+0,2%), met name door lagere huisvestingskosten. De stijgende omzet, in combinatie met een stringent kostenbeleid, heeft ervoor gezorgd dat gemiddeld genomen de winst in de autosector is verdubbeld.

Lees meer

Autolease | NL

datum: 30.09.2019

tekst: AUMACON

Dit jaar al bijna 200.000 private leaseauto’s

De vraag naar private lease blijft onverkort hard groeien. Eind 2017 reden er in Nederland al ruim 100 duizend  private leaseauto’s rond, eind dit jaar/begin volgend jaar wordt de 200 duizendste aangetikt. Dat deze ontwikkeling vrijwel iedereen heeft verrast blijkt onder meer uit een studie van ING bank van zo’n vier jaar geleden. De bank waagde zich toen aan de voorspelling dat eind 2020 de honderdduizendste zou worden bereikt; zoals het er nu naar uitziet is Nederland op dat moment inmiddels 220 duizend private leaseauto’s rijk.

Private lease is volgens de Consumentenbond vooral interessant als je per se een nieuwe auto wilt. Het is tegenwoordig al mogelijk vanaf ongeveer 195 euro. Toch waarschuwt de Consumentenbond dat je goed moet uitzoeken wat je precies krijgt voor dat geld en waar je extra voor moet betalen. Het is daarom belangrijk om goed naar de voorwaarden te kijken: zitten verzekeringen erbij? Een vervangende auto? Winterbanden? Een addertje onder het gras kan de contractduur zijn, meent de Consumentenbond. Deze is gemiddeld drie jaar en contractbreuk is heel kostbaar. Inmiddels bestaat er het Keurmerk Private Lease dat borg staat voor evenwichtige voorwaarden. Zo’n 90 leasemaatschappijen zijn op dit moment verbonden aan het keurmerk.

Auto-onderhoud/ apk-statistieken | NL

Belangrijkste data, studies en presentaties:

 

Autoschadeherstel | NL

ACM: Marktstudie naar de rol van verzekeraars op de autoschadeherstelmarkt; pub.M10.2019

Roland Berger i.o.v. Bovag: Toekomstvisie schadeherstel; pub. M11-2018

Onderstaande overzichten werden tot 2017 maandelijks geactualiseerd door ABZ-Audatex.

Het aantal schadecalculaties laat al maanden een stijgende lijn zien. Dit heeft onder meer te maken met de klimaatverandering waardoor er vaker hagelbuien zijn en dus meer hagelschade. Verschillende verzekeraars en schadeherstelketens hebben hagelschadecentra opgetuigd om snel de schades te kunnen calculeren en herstellen.

sourced by

audatex

Publicaties, rapporten mbt marktomvang en – ontwikkeling

Elektrisch vervoer/rijden | NL

Marktstudies | EU

Marktstudies | mondiaal

Aumacon gebruikt cookies om de site goed te laten functioneren voor analysedoeleinden en om u van relevante advertenties te voorzien.
Voor meer informatie zie ons cookiebeleid. Blijft u onze site gebruiken dan gaat u akkoord met het plaatsen van cookies.
accept2