Dealer groups | EU | worldwide
- ICDP: 2019 Guide to Europe’s 50 biggest dealer; pub. M10-2019
- Top-150 dealership groups Top-150 based in the U.S.; pub. M03-2019
- ANE: Dealer Group Europe 2017; pub. M11-2018
- IfA: Händler Gruppen Top-100 2017; pub. M06-2018
- Pendragon: Full-year-results-presentation-2017; pub. 02-2018
- Top-150 dealership groups Top-150 based in the U.S.; pub. M04-2017
- Dealer Consulting Group: Polish Dealer TOP-50 Y-2016
foto: Key-note speaker Clem Dickmann tijdens het Poolse Top-100 Event op 15 maart 2017 in Warschau.
- Vergelijk tussen Duitse en Amerikaanse dealerholding Top-20 (op aanvraag is het gehele Duitse Top-100 rapport verkrijgbaar)
- Dealer Consulting: Poland Dealer Lista Top-50 Y-2015
- ANE Europe’s Biggest Dealer Groups- Y-2015
- Federauto: Dealeronderzoek België, rentabiliteitsstudie; pub. 02-2015
- ANE Europe’s Biggest Dealer Groups- Y-2014
- ANE Europe’s Biggest Dealer Groups- Y-2013
Update
datum: 14.06.2016
tekst: RAI
Prognose aftersalesmarkt: aantal onderhoudsmomenten stabiel bij lagere omzet
Het aantal onderhoudsmomenten in de aftersalesmarkt zal in 2021 naar verwachting uitkomen op 13,7 miljoen (-0,3%) en in volume dalen tot naar schatting 4,4 miljard euro (-3,2%). Dit bedrag is als volgt onderverdeeld: onderhoud 1,4 miljard (-7,6%), reparatie 1,2 miljard (+1,2%), banden 0,7 miljard (-6,2%), schadeherstel 0,9 miljard (-8,3%), ruitherstel 0,2 miljard (+2%) en garantiewerkzaamheden (-0,1%). Een en ander blijkt uit het aftersalesonderzoek ‘Groeien in een veranderende markt’ dat RAI Vereniging tijdens de afgelopen EQUIPVAK beurs in Expo Haarlemmermeer presenteerde.
Het onderzoek, dat in nauwe samenwerking met ICDP werd opgesteld, en dat zowel onderhoud, reparatie, banden, schade- en ruitherstel alsmede garantiewerkzaamheden omvat, laat zien dat na jaren van daling in 2015 voor het eerst weer sprake van een stijging van de gemiddelde besteding aan onderhoud.
Gaven consumenten in 2014 nog gemiddeld 399 euro uit aan het onderhoud van hun auto, vorig jaar lag dat bedrag met 434 euro bijna 9 procent hoger.
Tot de belangrijkste variabelen die de toekomstig omvang van de aftersalesmarkt bepalen behoren, zo schrijven de onderzoekers, de omvang en samenstelling van het wagenpark, het gemiddelde jaarkilometrage, de service intervals, de technische betrouwbaarheid van voertuigen en de banden/schademarkt.
Minder schadeherstel
De onderzoekers stellen vast dat een toename van de nieuwverkopen en de langere levensduur van auto’s tot een verdere uitbreiding van het wagenpark leiden. Het totale park groeit tussen nu en 2021 naar verwachting van 9,3 tot 9,7 miljoen personen- en bestelauto’s. Daarbij gaat men er van uit dat in het prognosejaar 47 procent van het voertuigpark ouder zal zijn dan tien jaar. Op dit moment is dat nog 44 procent. Daar staat tegenover dat het gemiddelde jaarkilometrage de komende jaren verder zal afnemen.
Samen met de verbeterde technische betrouwbaarheid van auto’s, verkeersmanagement en het afnemend aantal ongelukken leidt dit naar alle waarschijnlijkheid tot minder schadeherstel in 2021. Dat is een tendens die zich al enkele jaren geleden heeft ingezet. In 2010 lag het aantal schadeherstelwerkzaamheden op 1,9 miljoen. Inmiddels is dat volume afgenomen tot 1,45 miljoen in 2015. Positief is het rapport over de bandenmarkt. Die groeit tussen nu en 2021 naar raming van 7,8 tot 8,6 miljoen stuks, waarbij zij aangetekend dat winterbanden ongeveer 25 procent van de verkopen omvatten.
Dealerbedrijven blijven volgens het onderzoek dominant in de markt van nieuwe auto’s, terwijl het onderhoud van oudere auto’s, vanaf zes jaar, vooral bij onafhankelijke garagisten plaatsvindt.
datum: 13.04.2016
tekst: AUMACON
De Nederlandse autobranche presteerde in 2015 goed. De vraag naar nieuwe auto’s was sterk. Dit kwam vooral door een wijziging in de fiscale bijtelling per 1 januari 2016. Veel mensen haalden de aanschaf van een nieuwe auto om die reden naar voren. Dit is goed terug te zien in de verkoopcijfers over de eerste maanden van dit jaar: die zijn flink gedaald.
Voor heel dit jaar wordt in het algemeen dan ook weer een krimpendeautomarkt verwacht.
Stringent kostenbeleid
In 2015 liet de autosector een stijging van de netto-omzet van ruim 5% zien. Tegelijkertijd bleef de sector scherp op de bedrijfskosten. Deze bleven nagenoeg gelijk (+0,2%), met name door lagere huisvestingskosten. De stijgende omzet, in combinatie met een stringent kostenbeleid, heeft ervoor gezorgd dat gemiddeld genomen de winst in de autosector is verdubbeld.
Automarkt | NL
- Autorola: used car market analysis NL; pub. M10-2019
- VWE: Nationaal Occasiononderzoek 2019; pub. M05-2019
- CBS: Jaarmonitor Wegvoertuigen aantallen 2017; pub. M05-2017
- RAI/Bovag: kerncijfers Auto en Mobiliteit 2017
- CBS: ‘Nederlanders en hun auto’; pub. M02-2017
- CBS tabel : ‘Personenautobezit en gebruik naar leeftijd eigenaar’, pub. M02.2017
- Rabobank Automotive Update ; pub. M09-2016
- Rabobank Automotive Update; pub. M07-2016
- Rabobank Automotive Update; pub. M05 2016
- Nationaal Occasion Onderzoek 2016, pub. M04-2016
- Rabobank Automotive Update: pub. M03-2016
- Rabobank Automotive Update; pub. M01-2016
- ING: Vergrijzing stuwt wagenpark; pub. M11-2015
- Rabobank Automotive Update: pub. M10-2015
- Rabobank Automotive Update; pub. M09-2015
- Nationaal Occasion Onderzoek 2015; pub. M07-2015
- Rabobank Automotive Update: pub. M07-2015
- Rabobank Automotive Update; pub. M05-2015
- ING: Particulier laat nieuwe auto staan: pub;. M03-2015
- Rabobank Cijfers & Trends automotive; pub. M08-2014
- Rabobank Cijfers & Trends: thema update automotive; pub. M05-2014
- ING: ‘Groene golf zakelijke markt – rood stoplicht particulier’; pub. M03-2014
Autoretail | NL
- ABNAMRO: faillissementsupdate; pub. M05-2019
- ABN Amro: Technologie in Automotive; pub. M07-2018
- Nationaal Occasion Onderzoek-2018; pub. M06-2018
- Panteia/Bovag: De economische impact van franchisenemers; pub. M02-2018
- Locatus: Top-100 winkelformules in Nederland; pub. M01-2018
- SRA: 2018 in Zicht (De verwachtingen van Nederlandse ondernemingen);pub. M11-2017
- Nationaal Occasion Onderzoek-2017; pub. M06-2017
- SRA: ‘Branches in Zicht 2017, de harde cijfers van Nederlandse ondernemingen; Automotive’; pub. M06-2017
- SRA: factsheet-automotive; pub. M05-2017
- Locatus: Top-100 winkelformules in Nederland; pub. M01-2017
- SRA Accountants: ‘2017 in Zicht; De verwachtingen van Nederlandse ondernemingen’, pub. M12-2016
- ABN-AMRO: Autoretail sectorupdate, pub. M10-2016
- SRA Accountants: Branches in Zicht 2016; cijfers over 2015 over o.m. de winstgevendheid per branche, pub. M04-2016
- Nationaal Occasion Onderzoek pub. 2016, pub. M04-2016
- Roland Berger: onderzoek ‘Automotive Retail in 2020’ deel 2, pub. M03-2016
- ABN Amro: Autoretail sectorupdate; pub. M02-2016
- ABN Amro: Visie op Autoretail Update 2014; pub. M05-2014
- BOVAG: Automotive Retail Visie 2020; pub. M03-2015
- ABN Amro: Autoretail sectorupdate ‘Faillissementen in de Autobranche’; pub. M09-2014
- Rabobank: merkdealersanalyse; pub. 08-2014
- Rabobank: Sectorrapport ‘De toekomst van Automotive’; pub.M04-2014
- ABN Amro: Autoretail sectorupdate; pub. M03-2014
Autolease | NL
- VNA/RDC: Nationaal Zakenauto-onderzoek 2019; pub. M09-2019
- Arval: Mobility Observatory Barometer 2019; pub. M04-2019
- VNA: Autoleasemarkt in cijfers 2018; pub. M04-2019)
- GfK: voorstel private lease-ondezoek 2019
- VNA: Autoleasemarkt in Cijfers 2018; pub. M04-2019
- Stern Groep: SternLease in exclusieve onderhandeling met ALD; pub. M02-2019
- VNA: schatting Nederlandse autoleasemarkt per ultimo 2018; pub. M02-2019
- Nationaal Autolease Onderzoek 2018; pub. M09-2018
- VNA: Private lease in cijfers 2017; M04-2018
- VNA: Autoleasemarkt in cijfers 2017; pub. M04-2018
- VNA: Schatting Nederlandse autoleasemarkt per ultimo 2017 ; pub. M02-2018
- VZR: Tevredenheid over leasemaatschappijen (beknopte versie); pub. M12-2017
- Nationaal Zakenauto Onderzoek 2017; pub. M09-2017
- VNA: Private lease in cijfers 2016; pub. M04-2017
- VNA: Schatting Nederlandse autoleasemarkt per ultimo 2016; pub. M02-2017
- LeasePlan: Car-Cost-Index; pub. M01-2017
- VZR: Tevredenheid over Leasemaatschappijen (beknopte versie); pub. M12-2016
- VNA: Factsheet IFRS; pub. M12-2016
- Nationaal Zakenauto Onderzoek 2016; pub. M09-2016
- Leasemaatschappij_Top 24; pub. M05-2016
- VZR: Tevredenheid over Leasemaatschappijen, pub. M12-2015
- VNA: autoleasemarkt in cijfers 2015, pub. M04-2016
- Nationaal Zakenauto Onderzoek 2015; pub. M09-2015
- VNA: autoleasemarkt in cijfers 2013; pub. M06-2014
datum: 30.09.2019
tekst: AUMACON
Dit jaar al bijna 200.000 private leaseauto’s
De vraag naar private lease blijft onverkort hard groeien. Eind 2017 reden er in Nederland al ruim 100 duizend private leaseauto’s rond, eind dit jaar/begin volgend jaar wordt de 200 duizendste aangetikt. Dat deze ontwikkeling vrijwel iedereen heeft verrast blijkt onder meer uit een studie van ING bank van zo’n vier jaar geleden. De bank waagde zich toen aan de voorspelling dat eind 2020 de honderdduizendste zou worden bereikt; zoals het er nu naar uitziet is Nederland op dat moment inmiddels 220 duizend private leaseauto’s rijk.
Private lease is volgens de Consumentenbond vooral interessant als je per se een nieuwe auto wilt. Het is tegenwoordig al mogelijk vanaf ongeveer 195 euro. Toch waarschuwt de Consumentenbond dat je goed moet uitzoeken wat je precies krijgt voor dat geld en waar je extra voor moet betalen. Het is daarom belangrijk om goed naar de voorwaarden te kijken: zitten verzekeringen erbij? Een vervangende auto? Winterbanden? Een addertje onder het gras kan de contractduur zijn, meent de Consumentenbond. Deze is gemiddeld drie jaar en contractbreuk is heel kostbaar. Inmiddels bestaat er het Keurmerk Private Lease dat borg staat voor evenwichtige voorwaarden. Zo’n 90 leasemaatschappijen zijn op dit moment verbonden aan het keurmerk.
Auto-onderhoud/ apk-statistieken | NL
Belangrijkste data, studies en presentaties:
- VWE: apk personenauto’s YtQ3-2019
- VWE: apk bestelauto’s YtQ3-2019
- VWE: apk personenauto’s YtQ2-2019
- VWE: apk bestelauto’s YtQ2-2019
- VWE: apk personenauto’s YtQ1-2019
- VWE: apk bestelauto’s YtQ1-2019
- VWE: apk personenauto’s YtQ4-2018
- VWE: apk bestelauto’s YtQ4-2018
- VWE: apk bestelauto’s YtQ3-2018
- VWE: apk personenauto’s YtQ3-2018
- Kwik-Fit: Bandenmonitor najaar 2018; pub. M09-2018
- VWE: apk personenauto’s YtQ2-2018
- VWE: apk bestelauto’s YtQ2-2018
- Kwikfit: Bandenmonitor voorjaar 2018; pub. M04-2018
- BOVAG: onderzoek mbt effect EV op aftersales; pub. M04-2018
- VWE: apk personenauto’s YtQ1-2018
- VWE: apk bestelauto’s YtQ1-2018
- VWE: apk personenauto’s YtQ4-2017
- VWE: apk bestelauto’s YtQ4-2017
- VWE: apk-rapport-2017; pub. M05-2017
- BOVAG-RAI Aftersales Monitor rapportage 2016; pub. M05-2017
- VWE: apk-rapport-2017; pub. M04-2017
- Automotive: beknopt en voorlopig garageformuleoverzicht 2017; pub. M04-2017
- RDC: aantal apk’s personenauto + bestelauto’s in Nederland; Q1-2017/2016
- Rabobank: Cijfers & Trends universelen autobedrijven; pub. 14.02.2017
- Automotive: Rapport Aftermarket; pub. 19.08.2016
- VWE: aantal apk’s personenauto’s in Nederland; H1-2016/2015
- RAI Vereniging: Samenvatting Aftersales prognose 2021; pub. M05-2016
- RAI-Bovag, presentatie Aftersales Monitor; 19.05.2016
- Bovag: Sturen en Schakelen. Vier scenario’s voor automotive aftersales richting 2025. pub. M04-2014
- RDC: aantal apk’s in Nederland H1-2015/2014
Autoschadeherstel | NL
ACM: Marktstudie naar de rol van verzekeraars op de autoschadeherstelmarkt; pub.M10.2019
Roland Berger i.o.v. Bovag: Toekomstvisie schadeherstel; pub. M11-2018
Onderstaande overzichten werden tot 2017 maandelijks geactualiseerd door ABZ-Audatex.
- autoschadecalculaties Y-2017 >>>aanvullend: gedetailleerde cijfers Y-2017
- autoschadecalculaties Y-2016
- autoschadecalculaties Y-2015
- autoschadecalculaties Y-2014
- autoschadecalculaties Y-2013
Het aantal schadecalculaties laat al maanden een stijgende lijn zien. Dit heeft onder meer te maken met de klimaatverandering waardoor er vaker hagelbuien zijn en dus meer hagelschade. Verschillende verzekeraars en schadeherstelketens hebben hagelschadecentra opgetuigd om snel de schades te kunnen calculeren en herstellen.
sourced by
Publicaties, rapporten mbt marktomvang en – ontwikkeling
Elektrisch vervoer/rijden | NL
- KPMG: Mobility 2030: are you ready to rise to the challenge?; pub. M12-2019
- Deloitte:- Multi-modal mobility in The Netherlands; pub. M09-2019
- ABNAMRO: Mobility as a service; pub. M06-2019
- ING: Future residual values of battery electric vehicles; pub. M06-2019
- Nederland telde op 1 januari 2019 bijna 45 duizend volledig elektrische personenauto’s, tweemaal zoveel als een jaar eerder. Het aantal plug-in hybrides nam het afgelopen jaar met ruim 3 procent af tot bijna 94 duizend. Het totale aantal stekkerauto’s – volledig elektrische personenauto’s én plug-in hybrides – nam in 2018 met 16 procent toe. Dat blijkt uit nieuwe cijfers van het CBS, gebaseerd op de kentekenregistratie van de RDW.
- Revnext: presentatie tbv hoorzitting op 16 april 201; pub. M04-2019
- RVO: Elektrisch Rijden Personenautos en laadpunten – Analyse over 2018; pub. M01-2019
- ANWB: Elektrisch Rijden Monitor 2018; pub. M12-2018
- PBL: Fiscale vergroening en de auto van de zaak: pub. M09-2018
- RVO: Statistics Electric Vehicles and Charging in The Netherlands u-i July 2018; pub. M08-2018
- Netherlands Enterprise Agency: Statistics-Electric Vehicles and Charging in The Netherlands u/i May 2018
- Netherlands Enterprise Agency: Statistics Electric Vehicles and Charging in The Netherlands u/i January 2018
- PWC: Strategy and Digital Auto Report; pub. M09-2017
- Ministerie van Infrastructuur en Milieu: Statistics Electric Vehicles and Charging in The Netherlands; pub. M11-2017
- PWC: Fiscale barrières voor Smart Charging: pub. M01-2017
- AUMACON/RDC-analyse voorrraadsituatie PHEV per eind maart 2017
- Leaseplan: Trendrapport rekeningrijden; pub. M12-2016
- Rabobank: ‘A convincing case’ (over connected, autonomous driving, sharing); pub M10-2016
- RVO: rapport Verdienpotentieel Elektrisch Vervoer 2015; pub. M10-2016
- ING: Tijdperk elektrische auto nadert; pub M09-2016
- Rijksoverheid: ‘Kiezen voor duurzame groei’, rapport Studiegroep Duurzame Groei; pub. M07-2016
- Nederland Elektrisch (Formule E-team): Maak-elektrisch-rijden-groot; pub. M06-2016
- MinEZ, kamerbrief uitvoering motie Groot mbt EV-subsidie voor particulieren, pub.06.06.2016
- Green Deal Elektrisch Vervoer 2016-2020; afspraken tussen Rijksoverheid en 15 maatschappelijke partijen, d.d. 14.04.2016
- brief van minster Kamp (EZ) nav motie Jan Vos c.s. (d.d. 29.03.2016) ter zake over de verkoop van emissieloze auto’s in 2025 (Kamerstuk 30 196, nr. 449)
- Rabobank: De Elektrische auto, a convenient truth; pub. 01.06.2016
- ING, Koers op elektrisch, pub. M09-2015
- Planbureau voor de Leefomgeving: modelbeschrijving_1216
- presentatie Prof.dr. De Ridder; pub.M06-2012
- presentatie Rai Vereniging; 20.06.2012
- Rijksoverheid: ‘Elektrisch rijden in de versnelling’, plan van aanpak 2011-2015; pub M06-2012
Marktstudies | EU
- Leaseplan: mobility-monitor-2019-evs-and-sustainability; pub. M10-2019
- Leaseplan: EV-readiness-index-2019; pub. M01-2019
- Acea: Making the Transition to Zero-Emission Mobility, progress report 2019; pub. M-09-2019
- Leaseplan: Car Cost Index 2019: pub. M09-2019
- Acea: Tax Guide 2019; pub. M05-2019
- Deloitte: Global-automotive-consumer-study-autonomous-vehicle; pub. M03-2019
- ACEA: Economic and Market Report Full-Year 2018; pub. M02-2019
- Leaseplan: Car Cost Index 2018; pub. M05-2018
- Loughborough University: The Future of Car Retailing; pub. M05-2018
- ACEA: Tax Guide 2018; pub. M05-2018
- Automotive Dealer Days 2018: International Agenda
- ETRMA: bandenverkoop Europa 2017; pub. M02-2018
- European Commission: GEAR 2030 Final Report; pub. M10-2017
- Traxio: Sociaaleconomisch dossier (ontwikkeling Belgische markt) 2016-2017; pub. M09-2017
- Jato: Insight Cars; pub. M09-2017
- Jato: Analysis Eastern Europe Reg H1-2017; pub. M08-2017
- ING: Breakthrough of electric vehicle threatens European carindustry; pub. M07-2017
- Jato: report H1 2017 Europe; pub. M07-2017
- Jato: report Q1 2017 Europe; pub. M04-2017
- ACEA: Tax Guide 2017; pub. M04-2017
- Jato: Report CO2 Europe 2016; pub. M03-2017
- ACEA: Economic and Market Report Q4 2016; pub. M03-2017
- Traxio, Rentabiliteitsstudie Belgische concessiehouders en -agenten; pub. M12-2016
- Jato: White Paper EV Hybrids Global Markets 2016; pub. M11-2016
- McKinsey&Company: The future of Automotive Retail; pub. M09-2016
- ACEA Pocket Guide 2016-2017
- Fcar (België): ‘EV markt: aanbod overstijgt de vraag.’; pub. M06-2016
- IFA'(Duitsland): Onderzoek effect EV’s op aftersales; pub. M01-2015
Marktstudies | mondiaal
- KPMG Global Automotive Executive Survey 2019; M01-2019
- Axalta: Color Popularity Report 2018; pub. M12-2018
- ABN Amro: scenariostudie elektrische auto’s wereldwijd; pub. M06-2018
- KPMG: CDX presentation: Mobility 2030; pub. M05-2018
- Deloitte: Global Automotive Consumer Study; pub. M05-2018
- Stern Stewart & Co/Qvartz: Automotive aftermarket 2015; pub. Clepa Conference; M03-2018
- Roland Berger: Rethinking motor fleet insurance; pub. M03-2018
- BCG: Connected vehicles and the road to revenue; pub. M12-2017
- Jato: 2017 Global Sales Release; pub. M02-2018
- KPMG: Global Automotive Executive Survey 2018; pub. M01-2018
- PWC: Strategy and Digital Auto Report; pub. M09-2017
- Roland Berger & Lazard: Global Automotive Supplier Study 2018; pub. M12-2017
- McKinsey & Company: The changing aftermarket game; pub. M07-2017
- Deloitte: The future of the automotive value chain; pub. M05-2017
- Roland Berger: Automotive Disruption Radar; pub. M04-2017
- KPMG: The Connected Car is here to Stay; pub. M04-2017
- ACEA: Tax Guide 2017; pub. M04-2017
- Jato: 2016 Global Sales Release; pub. M02-2017
- KPMG: global-automotive-executive-survey; pub. M01-2017
- Northern District of California, Clean Diesel, pub. M04-2016
- KBA, Bericht der Untersuchungskommission Volkswagen pub. 2015
- Sherwin-Williams, presentatie mondiale autolakkenmarkt, pub. 10-2015
- Market for second-hand cars from a consumer perspective ; pub. 02-2015
- Lazard/Roland Berger: ‘Record profits versus increasing volatility’; pub. 12-2014