Update

datum: 03.05.2017

tekst: AUMACON

download: gebruikte personenauto’s YtM04-2017/NL

B2C-occasionverkoop april -9,1%, prijzen blijven stijgen

Afgelopen maand gaat de geschiedenis in als een ronduit matige occasionmaand in alle segmenten van de markt. In april verkochten de Nederlandse autobedrijven tezamen 89.032 occasions aan eindgebruikers, een daling van maar liefst 9,1 procent ten opzichte van april 2016 toen het om 97.994 stuks ging. Dit en meer blijkt uit cijfers van VWE, bewerkt door onafhankelijk kennisbureau AUMACON.

De Nederlandse autobedrijven verkochten opgeteld over de eerst vier maanden van het jaar 372.684 occasions aan eindgebruikers, in 2016 waren dat in dezelfde periode 385.728 stuks waarmee de cumulatieve afname uitkomt op 3,4 procent.

Particulieren (C2C) verkochten vorige maand 53.251 occasions aan elkaar, een jaar geleden in dezelfde maand waren dat nog 56.590 stuks, een toename van 5,9 procent. De vier-maanden cumulatieve toename voor C2C komt daarmee uit op 0,6 procent. De professionele handel (B2B) verkocht vorige maand onderling 56.833 gebruikte auto’s tegenover 65.509 stuks in april 2016, een daling van 13,2 procent; over vier maanden gezien is er hier een terugval te noteren van 4,9 procent.

Klimmende prijzen
De occasionvraagprijzen zijn aan een geruisloze klim bezig; begin mei staat de prijsindex van Autodata weer ietsje hoger dan een maand tevoren. Vergeleken met mei 2016 zijn occasions nu gemiddeld 2,2 procent duurder. De algemene prijsindex staat nu op 101,1 punten. Uitgesplitst naar bouwjaarcategorie staat de index het hoogst bij de 4 tot 8 jaar oude auto’s (110,3 punten). Jonge auto’s (tot vier jaar) noteren een stabiele index van 95,9 punten, oudere auto’s (8 tot 12 jaar) zijn vanaf begin 2015 bezig aan een inhaalslag; hun index steeg afgelopen maand het hardst en staat nu op 105,7 punten.


datum: 03.01.2017

tekst: VWE

download: VWE Occasionjaaroverzicht 2016

Autobedrijven verkochten 4,5% meer occasions in 2016, occasion import blijft groeien en export blijft dalen

Voor de occasionmarkt was 2016 een goed jaar. Autobedrijven verkochten 1.128.313 gebruikte personenauto’s aan consumenten (B2C), zo blijkt uit de cijfers van VWE Trendweb. Dat is een stijging van 4,5% ten opzichte van de 1.079.968 in 2015 verkochte occasions. Daarmee zet de stijgende trend zich door; in 2015 groeiden de verkopen ook al met 4,7%. Wel daalde dat jaar de verkopen tussen consumenten onderling (C2C). In 2016 sloeg dit om in een groei van 667.097 naar 681.628 occasions (+2,2%). In totaal kochten consumenten daarmee 1.809.941 occasions, 62.876 of 3,6% meer dan in 2015. Redenen voor deze groei zijn de aantrekkende economie en een verschuiving van nieuwe auto’s naar occasions bij particuliere autokopers. Dit bericht bevat verder uitsluitend B2C verkoopcijfers.


 

datum: 27.10.2016

tekst: VWE

Wie koopt welke soort auto?

Steeds minder particulieren kopen een nieuwe auto. In 2010 kochten particulieren bijna 260.000 nieuwe personenauto’s, in 2015 werd de 150.000 niet eens gehaald. Tegelijkertijd groeide het Nederlandse wagenpark jaarlijks en bleven de occasionverkopen vrij stabiel. De occasionmarkt wordt dus steeds belangrijker voor de autobranche. VWE onderzocht wie die occasionkopers zijn, welke auto’s zij kopen en waarin zij verschillen van kopers van nieuwe auto’s.

logo-vwe

Download hier de VWE Whitepaper, ‘De koper in kaart gebracht’

Occasionimport

Deze overzichten worden ieder kwartaal geactualiseerd door AUMACON op basis van VWE-data.

sourced by

logo-vwe

Occasionexport

Deze overzichten worden ieder kwartaal geactualiseerd door AUMACON op basis van VWE-data.

sourced by

logo-vwe

Aumacon gebruikt cookies om de site goed te laten functioneren voor analysedoeleinden en om u van relevante advertenties te voorzien.
Voor meer informatie zie ons cookiebeleid. Blijft u onze site gebruiken dan gaat u akkoord met het plaatsen van cookies.
accept2