Update

datum: 04.09.2017

tekst: AUMACON

download: gebruikte personenauto’s YtM08-2017-NL

B2C-occasionverkoop augustus +4,1%

De animo voor gebruikte auto’s was in augustus in alle segmenten beter dan een jaar tevoren in dezelfde maand. Na acht maanden is echter de B2C-verkoop van vorig jaar nog steeds niet helemaal geëvenaard; de C2C- en B2B-segmenten liggen inmiddels wel op enige voorsprong ten opzichte van 2016. Dit en meer blijkt uit cijfers van VWE, bewerkt door onafhankelijk kennisbureau AUMACON.

De gezamenlijke autobedrijven verkochten in augustus 90.088 occasions aan eindgebruikers, een toename van 4,1 procent ten opzichte van augustus 2016 toen het om 86.575 stuks ging. Opgeteld over de eerste acht maanden van dit jaar werden door autobedrijven 760.426 occasions aan eindgebruikers afgeleverd, in 2016 waren dat in dezelfde periode 767.266 stuks waarmee de cumulatieve afname na acht maanden uitkomt op 0,9 procent.

Particulieren (C2C) verkochten vorige maand 53.929 occasions aan elkaar, een jaar geleden in dezelfde maand waren dat 52.422 stuks, een toename van 2,9 procent. Na acht maanden zijn er dit jaar in het C2C-segment iets (+0,9%) meer occasions van eigenaar veranderd als in dezelfde periode van 2016. De professionele handel (B2B) verkocht in augustus onderling 63.916 gebruikte auto’s tegenover 57.947 stuks in augustus 2016, een stijging van 10,3 procent; over acht maanden gezien is in dit segment een toename te noteren van 0,4 procent.
Opgeteld over de eerste acht maanden zijn de bestverkochte merken dit jaar in het B2C-segment: 1. Volkswagen (84.004 stuks/ 11,1% marktaandeel), 2. Peugeot (69.136/9,1%), 3. Opel (66.597/8,8%), 4. Renault (63.669/8,4%) en 5. Ford (60.185/7,9%).


datum: 03.01.2017

tekst: VWE

download: VWE Occasionjaaroverzicht 2016

Autobedrijven verkochten 4,5% meer occasions in 2016, occasion import blijft groeien en export blijft dalen

Voor de occasionmarkt was 2016 een goed jaar. Autobedrijven verkochten 1.128.313 gebruikte personenauto’s aan consumenten (B2C), zo blijkt uit de cijfers van VWE Trendweb. Dat is een stijging van 4,5% ten opzichte van de 1.079.968 in 2015 verkochte occasions. Daarmee zet de stijgende trend zich door; in 2015 groeiden de verkopen ook al met 4,7%. Wel daalde dat jaar de verkopen tussen consumenten onderling (C2C). In 2016 sloeg dit om in een groei van 667.097 naar 681.628 occasions (+2,2%). In totaal kochten consumenten daarmee 1.809.941 occasions, 62.876 of 3,6% meer dan in 2015. Redenen voor deze groei zijn de aantrekkende economie en een verschuiving van nieuwe auto’s naar occasions bij particuliere autokopers. Dit bericht bevat verder uitsluitend B2C verkoopcijfers.


 

datum: 27.10.2016

tekst: VWE

Wie koopt welke soort auto?

Steeds minder particulieren kopen een nieuwe auto. In 2010 kochten particulieren bijna 260.000 nieuwe personenauto’s, in 2015 werd de 150.000 niet eens gehaald. Tegelijkertijd groeide het Nederlandse wagenpark jaarlijks en bleven de occasionverkopen vrij stabiel. De occasionmarkt wordt dus steeds belangrijker voor de autobranche. VWE onderzocht wie die occasionkopers zijn, welke auto’s zij kopen en waarin zij verschillen van kopers van nieuwe auto’s.

logo-vwe

Download hier de VWE Whitepaper, ‘De koper in kaart gebracht’

Occasionaanbod (op internet)

Dit overzicht wordt maandelijks geactualiseerd door AUMACON op basis van Autobiz-data.

Zie voor de jongste toelichting in de Update hierboven.

sourced by

Aumacon gebruikt cookies om de site goed te laten functioneren voor analysedoeleinden en om u van relevante advertenties te voorzien.
Voor meer informatie zie ons cookiebeleid. Blijft u onze site gebruiken dan gaat u akkoord met het plaatsen van cookies.
accept2