Update

datum: 05.07.2017

tekst: AUMACON

download: gebruikte personenauto’s M06

B2C-occasionverkoop juni -1,9%, H1 -1,8%; prijzen stabiel

Alweer een mindere maand voor de occasionverkoop van de autobedrijven. En dat niet alleen, ook in de andere segmenten van de markt werd een handvol procenten minder verkocht dan een jaar tevoren. Dit en meer blijkt uit cijfers van VWE, bewerkt door onafhankelijk kennisbureau AUMACON.

De gezamenlijke autobedrijven verkochten in juni 102.103 occasions aan eindgebruikers, een daling van 1,9 procent ten opzichte van juni 2016 toen het om 104.051 stuks ging. Opgeteld over het eerste halfjaar werden 572.901 occasions aan eindgebruikers afgeleverd, in 2016 waren dat in dezelfde periode 583.461 stuks waarmee de cumulatieve afname na zes maanden uitkomt op 1,8 procent.

Particulieren (C2C) verkochten vorige maand 60.159 occasions aan elkaar, een jaar geleden in dezelfde maand waren dat nog 63.143 stuks, een afname van 4,7 procent. Na zes maanden zijn er dit jaar in het C2C-segment vrijwel evenveel occasions van eigenaar veranderd als in H1-2016. De professionele handel (B2B) verkocht in het eerste halfjaar onderling 65.552 gebruikte auto’s tegenover 68.412 stuks in juni 2016, een daling van 4,2 procent; over zes maanden gezien is er hier een terugval te noteren van 2,0 procent.

Nadat de occasionvraagprijzen drie maanden onafgebroken klommen is er vanaf begin juni sprake van een surplace. De algemene prijsindex van Autodata staat per begin juli op 101,0 punten. Uitgesplitst naar bouwjaarcategorie staat de index het hoogst bij de 4 tot 8 jaar oude auto’s (110,8 punten). Jonge auto’s (tot vier jaar) noteren een index van 95,9 punten, oudere auto’s (8 tot 12 jaar) klommen weer wat verder en staan nu op 107,0 punten.


datum: 03.01.2017

tekst: VWE

download: VWE Occasionjaaroverzicht 2016

Autobedrijven verkochten 4,5% meer occasions in 2016, occasion import blijft groeien en export blijft dalen

Voor de occasionmarkt was 2016 een goed jaar. Autobedrijven verkochten 1.128.313 gebruikte personenauto’s aan consumenten (B2C), zo blijkt uit de cijfers van VWE Trendweb. Dat is een stijging van 4,5% ten opzichte van de 1.079.968 in 2015 verkochte occasions. Daarmee zet de stijgende trend zich door; in 2015 groeiden de verkopen ook al met 4,7%. Wel daalde dat jaar de verkopen tussen consumenten onderling (C2C). In 2016 sloeg dit om in een groei van 667.097 naar 681.628 occasions (+2,2%). In totaal kochten consumenten daarmee 1.809.941 occasions, 62.876 of 3,6% meer dan in 2015. Redenen voor deze groei zijn de aantrekkende economie en een verschuiving van nieuwe auto’s naar occasions bij particuliere autokopers. Dit bericht bevat verder uitsluitend B2C verkoopcijfers.


 

datum: 27.10.2016

tekst: VWE

Wie koopt welke soort auto?

Steeds minder particulieren kopen een nieuwe auto. In 2010 kochten particulieren bijna 260.000 nieuwe personenauto’s, in 2015 werd de 150.000 niet eens gehaald. Tegelijkertijd groeide het Nederlandse wagenpark jaarlijks en bleven de occasionverkopen vrij stabiel. De occasionmarkt wordt dus steeds belangrijker voor de autobranche. VWE onderzocht wie die occasionkopers zijn, welke auto’s zij kopen en waarin zij verschillen van kopers van nieuwe auto’s.

logo-vwe

Download hier de VWE Whitepaper, ‘De koper in kaart gebracht’

Occasionaanbod (op internet)

Dit overzicht wordt maandelijks geactualiseerd door AUMACON op basis van Autobiz-data.

Zie voor de jongste toelichting in de Update hierboven.

sourced by

Aumacon gebruikt cookies om de site goed te laten functioneren voor analysedoeleinden en om u van relevante advertenties te voorzien.
Voor meer informatie zie ons cookiebeleid. Blijft u onze site gebruiken dan gaat u akkoord met het plaatsen van cookies.
accept2