Dealerholdings in het nieuws

info Dealerholding Top-100


datum: 03.12.2018

tekst: Van Mossel

Van Mossel neemt dealergroepen GMAN en Bruyninx over van de Belgische Alcopa Groep

  • Overname omhelst 22 vestigingen en 10 automerken.

Van Mossel Automotive Groep neemt dealergroepen GMAN en Groep Bruyninx over van de Belgische groep Alcopa en zet hiermee een belangrijke stap op de Belgische automarkt. De transactie is voorgelegd aan de Belgische Mededingingsautoriteit en is gepland om eind dit jaar te worden afgerond.

Alcopa heeft een automotive DNA

De Antwerpse groep Alcopa (dat in handen is van de familie Moorkens) is een van de bekendste familiebedrijven uit de Belgische autosector. Managing Directors Axel Moorkens en Damien Heymans staan aan het hoofd van Alcopa:

“Alcopa is in vele sectoren actief maar automotive maakt wezenlijk deel uit van onze geschiedenis en ons DNA. Zowel onze invoerdersactiviteiten van auto’s en motorfietsen, als onze retail-activiteiten, blijven in de toekomst een belangrijk onderdeel van onze portfolio en toekomststrategie. Zo is Alcopa onder meer officieel invoerder van de merken Hyundai, Suzuki, SsangYong en Isuzu voor de Belgische markt. Met de bedrijven Fidenco (BE) en Autopolis (LUX) blijven we ook volop geloven en inzetten op automotive retail. Tegelijk geloven we dat de Van Mossel Automotive Groep een betere partner zal zijn voor GMAN en Groep Bruyninx die de toekomst veilig stelt voor de 22 vestigingen en ruim 300 medewerkers.”

Strategie Van Mossel

Eind dit jaar beogen de partijen de transactie af te ronden. Het betreft een netwerk van schadeherstelbedrijven en dealerbedrijven voor verkoop en onderhoud van de merken Opel, Abarth, Fiat, Alfa Romeo, Jeep, Citroën, DS, Peugeot, Nissan en Kia. Eric Berkhof, algemeen directeur Van Mossel Automotive Groep:

“Wij zijn trots om ons familiebedrijf te introduceren op de Belgische markt. Ons leasebedrijf International Car Lease Holding is al enkele jaren actief op deze markt. Dat we hier nu een omvangrijk netwerk aan auto- en schadeherstelbedrijven aan kunnen toevoegen geldt voor ons als een belangrijke strategische aanvulling.“

Over Van Mossel Automotive Groep

De Van Mossel Automotive Groep is in bijna 70 jaar tijd uitgegroeid tot een topspeler binnen de automotive van Nederland. Het bedrijf telt bijna 100 vestigingen in Nederland, België, Luxemburg, Frankrijk en Duitsland. De Van Mossel Automotive Groep is dealer van de merken Volkswagen, Volkswagen Bedrijfswagens, Audi, SEAT, ŠKODA, Peugeot, Citroën, DS, Hyundai, Kia, Jaguar, Land Rover, Ford, Opel, Mercedes-Benz, smart, Fiat, Fiat Professional, Abarth, Alfa Romeo en Jeep. Verder exploiteert zij drie Mega Occasion Centra en heeft zij een eigen landelijk opererende keten van schadeherstelbedrijven. Daarnaast biedt de groep diverse diensten onder één dak zoals verzekeringen, financieringen, signing/inbouw/carrosserie en autoverhuur. International Car Lease Holding, met een wagenpark van ruim 73.500 voertuigen en behorend tot de top 5 van leasemaatschappijen van Nederland, maakt ook deel uit van de Van Mossel Automotive Groep. De onderliggende labels zijn Van Mossel Autolease, Van Mossel Privélease, DirectLease, Westlease en J&T Autolease. Met ruim 2.000 medewerkers realiseert de groep een omzet van meer dan €1,6 miljard op jaarbasis.

Over Alcopa

Alcopa (afkorting voor ‘Albert & Constance Participation’) is een familiebedrijf gevestigd in de buurt van Antwerpen, in België. De oorsprong ervan gaat terug tot 1937 toen Albert Moorkens en zijn echtgenote Constance een bedrijf oprichtten in de productie en distributie van motorfietsen. Tegenwoordig telt Alcopa meer dan 2.000 werknemers, verspreid over verschillende landen binnen en buiten Europa. Het bedrijf is actief in 6 verschillende domeinen met verschillende geografische voetafdruk en reikwijdte.


datum: 07.07.2017

Pon stapt in Amerikaanse auto retailmarkt

Pon Holdings neemt een strategisch belang in de Amerikaanse IndiGo Auto Group. IndiGo vertegenwoordigt diverse merken uit het luxe segment, waaronder Porsche, Bentley, Lamborghini en Audi. Pon importeert en verkoopt deze merken al in Nederland. De bedoeling is dat het belang in IndiGo op termijn wordt uitgebreid en dat Pon volledig eigenaar wordt.

IndiGo Auto Group verwacht voor dit jaar een omzet van 700 miljoen dollar. Bij het bedrijf, dat onder leiding staat van oprichter Todd Blue, zijn vierhonderd mensen werkzaam. De groep heeft in totaal 10 vestigingen in Palm Springs, St Louis, Rancho Mirage (Californië) en Houston.

In de afgelopen jaren heeft Pon haar mobiliteits-portfolio in Noord Amerika sterk uitgebreid met  onder meer de recente overname van het in San Francisco gevestigde E-bike merk Faraday en de high-end performance merken Santa Cruz en Cervélo. Daarnaast worden in de Verenigde Staten, waar sprake is van een snel groeiende markt voor elektrische fietsen, E-bikes van Gazelle en Kalkhoff verkocht.


datum: 18.10.2016

Dusseldorp (50) neemt Maaral (93) over en stoot door naar plek 31, nèt achter BMW Retail (30)

Enkele weken geleden hebben beide partijen overeenstemming bereikt met betrekking tot de overname en vandaag is de definitieve koopovereenkomst ondertekend. De Maaral-vestigingen zullen verder gaan onder de naam ‘Dusseldorp’. Dusseldorp Automotive bezette in 2015 de 50ste plek in de Dealerholding Top-50, Maaral bereikte toen de 93ste plek. Het nieuwe Dusseldorp zou nu goed zijn voor de 31ste plek, nèt achter de grootste BMW/Mini-dealer van Nederland (BMW Retail Nderalnd), maar juist voor Pala Group (32).

De gedeelde visie, bedrijfscultuur en toenemende schaalvergroting in het BMW dealernetwerk hebben Jan Veldman doen besluiten zijn bedrijven te verkopen aan Dusseldorp Automotive, zo meldt het persbericht. Jan Veldman is sinds 1994 directeur eigenaar van de Maaral-bedrijven. Met zijn ruime ervaring en grote netwerk blijft Jan Veldman in een adviserende rol nauw betrokken bij de groep. Onder voorbehoud van goedkeuring door de ACM (Autoriteit Consument en Markt) zullen de Maaral-bedrijven worden toegevoegd aan Dusseldorp Automotive. Naar verwachting zal de beoogde transactie in het vierde kwartaal 2016 definitief afgerond zijn.


datum: 17.09.2016

Tekst: BN De Stem

Overname en fusie voor Tigchelaar-bedrijven

Zie hier ook wat De Volkskrant (op 20.09.2016) over dit onderwerp schreef.

De Bredase Ford-dealer Tigchelaar wordt deels overgenomen door de Van Mossel Automotive Groep uit Waalwijk. Het gaat om de vestigingen in Tilburg, Waalwijk en Oisterwijk.

De drie overige vestigingen in Breda, Etten-Leur en Oosterhout fuseren met autobedrijf Automotions uit Goes. De banen van alle honderd personeelsleden van Tigchelaar blijven behouden.

Dat bevestigt directeur Wijnand Tigchelaar. Vrijdagavond (16 september) werd het personeel van het bedrijf ingelicht over de plannen. Volgens Tigchelaar zijn er vooralsnog alleen intentieverklaringen getekend en lopen de onderhandelingen nog. De overname en fusie moeten per 1 oktober hun beslag krijgen.


datum: 21.04.2016

bron: PGA Nederland

Overname Pouw Automotive door PGA definitief

Volkswagen, Audi en Volkswagen Bedrijfswagen dealer Pouw Automotive is overgenomen door PGA Nederland NV. Pouw Automotive was de afgelopen jaren onderdeel van Dealer Groep Pon BV en Entero BV/ING en heeft vestigingen in Deventer, Hardenberg, Kampen, Meppel, Rijssen en Zwolle.

Binnen PGA Nederland wordt Pouw Automotive als een zelfstandig Volkswagen Audi cluster voortgezet. De huidige Algemeen Directeur van Pouw Automotive, Evert Muller, blijft aan als eindverantwoordelijke.

De ACM (Autoriteit Consument en Markt) heeft inmiddels bekendgemaakt dat er voor de overname geen vergunning vereist is. Ook de feitelijke overdracht van de aandelen heeft inmiddels plaatsgevonden. Pouw Automotive is met terugwerkende kracht per 1 januari 2016 onderdeel van PGA Nederland. Bestuursvoorzitter van PGA Nederland, Simon Luijckx, is blij met de overname. “De overname van Pouw Automotive is een mooie uitbreiding van onze (merken)portefeuille en betekent voor ons een omzetgroei van zo’n 20%. In 2015 heeft onze focus vooral op netwerkoptimalisatie gelegen. Het is mooi dat we nu weer een forse stap voorwaarts kunnen maken.”

De ACM (Autoriteit Consument en Markt) heeft inmiddels bekendgemaakt dat er voor de overname geen vergunning vereist is. Ook de feitelijke overdracht van de aandelen heeft inmiddels plaatsgevonden. Pouw Automotive is met terugwerkende kracht per 1 januari 2016 onderdeel van PGA Nederland. Bestuursvoorzitter van PGA Nederland, Simon Luijckx, is blij met de overname. “De overname van Pouw Automotive is een mooie uitbreiding van onze (merken)portefeuille en betekent voor ons een omzetgroei van zo’n 20%. In 2015 heeft onze focus vooral op netwerkoptimalisatie gelegen. Het is mooi dat we nu weer een forse stap voorwaarts kunnen maken.”

Update

Door: Bovag

datum: 26.03.2021

Zonder NOW halveerde het rendement voor autodealers

Volgens de BOVAG Branche Barometer hebben autodealers in 2020 dankzij de NOW-regeling gemiddeld een netto resultaat gerealiseerd van 0,87 procent. Zonder deze overheidssteun bedroeg het rendement slechts 0,30 procent en dat is een halvering ten opzichte van 2019.

In absolute bedragen was het netto resultaat zonder NOW-effect nog geen 34.000 euro groot in 2020, terwijl dat een jaar eerder zo’n 69.500 euro was. De totale omzet van het gemiddelde dealerbedrijf daalde met bijna 8 ton tot 11,2 miljoen euro en het aantal voltijdsmedewerkers per vestiging nam ruim 10 procent af tot 15,3. Per dealer waren er eind vorig jaar nog 3,6 verkopers en 5,8 monteurs in dienst en met die bezetting wordt het nagenoeg onmogelijk om een vestiging zes dagen per week rendabel open te houden.

Afname gefactureerde uren
De absorptieratio, oftewel de mate waarin after sales de totale kosten van het dealerbedrijf kan dekken, daalde van 75,1 procent in 2019 naar 70,3 procent in 2020. Het aantal nieuwe personenauto’s daalde vorig jaar met ruim 20 procent, maar omdat de occasionverkoop op peil bleef en het aanbod schaars was, verbeterden de bruto marges bij de afdeling verkoop. In de werkplaats nam het aantal gefactureerde uren per monteur met bijna 5 procent af tot 1.257, terwijl het aantal monteurs dus ook daalde. Desondanks steeg de omzet per monteur tot boven 140.000 euro, hetgeen duidt op een verhoging van het uurtarief. In het magazijn werd een omzetdaling van ruim 11 procent genoteerd.

Harde werkelijkheid
De coronacrisis heeft afgelopen jaar nadrukkelijk laten zien wat er gebeurt als het business model van dealers niet wijzigt. De plotselinge daling in de nieuwverkoop lijkt op een situatie waarin directe internetverkoop door fabrikanten en een toename van abonnementsvormen zich etaleren. Tegelijkertijd vertoont de afname van de werkplaats- én van de magazijnomzet gelijkenis met de lagere onderhoudsbehoefte van het alsmaar groeiende aantal elektrische auto’s. “De harde werkelijkheid is dat je er met een nog grotere focus op occasionverkoop en het verhogen van je werkplaatstarief niet komt” aldus Bert de Kroon, voorzitter van BOVAG Autodealers.

Distributiemodel niet meer houdbaar
Volgens De Kroon gaat het bestaande distributiemodel nu hard richting de afgrond en komt de houdbaarheidsdatum in zicht: “De productiviteit en efficiency in de werkplaats zijn wederom afgenomen en met de afname in het personeelsbestand zijn de duurdere medewerkers gebleven met hogere gemiddelde loonkosten tot gevolg. En hoe ga je uit een netto resultaat van 0,3 procent zonder NOW-bijdrage de uitgestelde belastingen terugbetalen en noodzakelijke investeringen doen? Denk aan de roetdeeltjesteller die vereist wordt voor de APK voor diesels en voor de verlangde energiebesparende maatregelen. De kosten van het huidige distributiemodel zijn voor dealers nu echt niet meer realistisch ten opzichte van de opbrengsten. De samenwerking binnen het netwerk moet meegroeien en moderniseren. Dat betekent minder zware investeringseisen, hogere vergoedingen voor werkzaamheden, gezamenlijke inspanningen om de klant vast te houden, data delen enzovoorts.”


Door: AUMACON

datum: 14.12.2018

download: overzicht dealernetwerken 2018

Tesla-dealers leveren hoogste output per outlet

Vestigingenafbouw wil nog steeds niet erg lukken

De afbouw van het aantal contractanten gaat gestaag verder. Meer moeite kost het om outlets te sluiten. Ondanks de gestegen nieuwverkoop neemt de output per vestiging maar mondjesmaat toe. Dit en veel meer blijkt uit de jaarlijkse inventarisatie van AUMACON.

De importeurs hebben dit jaar toch weer stevig gesneden in het aantal contractpartners. Eind 2015 waren er nog nèt geen duizend lopende dealercontracten, in de daaropvolgende jaren gaan er steeds zo’n 50 contractpartners af om eind 2018 te arriveren op precies 854 stuks. Een heldere strategie dus bij de meeste merken. Ter herinnering: in 2005 ging het nog om bijna 1.500 verschillende contracten. Het aantal ondernemers waarmee de meeste importeurs nog zaken doen beperkt zich tot gemiddeld nog maar om zo’n 20 tot 30 stuks. Enkele merken wijken echter sterk af van deze vuistregel. Vooral Suzuki valt op door maar liefst 84 contractpartners, twee meer dan een jaar geleden zelfs. Ook Mitsubishi heeft nog steeds een groot aantal contractanten al is men hier weldegelijk aan een reorganisatie begonnen; van 80 in 2015 naar thans 57 contractanten. In het algemeen valt op dat Aziatische merken doorgaans beduidend meer verschillende contractpartners aan zich verbonden hebben dan de importeurs van de Europese merken. Bij die laatste categorie is het ook nog eens opvallend dat de premiummerken royaal onder de 20 partners zitten. Maar ook een volumemerk als Renault heeft met nog slechts 17 contractpartners een zeer overzichtelijk netwerk. De Franse PSA-organisatie bleef daarentegen lange tijd achter op de saneringsdrang in de branche. In 2015 kenden Citroën nog 54 partners, bij Peugeot ging het toen nog om 47 partners. Dat het nieuwe management prioriteit heeft gemaakt van de netwerksanering blijkt wel uit de huidige cijfers: 35 Citroën-contractanten, 34 bij Peugeot. Nog steeds bovengemiddeld voor volumemerken, maar er zijn bij PSA wel degelijk grote stappen gemaakt.

Liever laag rendement dan leegstand

Het aantal salesoutlets van de contractpartners daalde afgelopen jaar slechts met 26 stuks (van 1.822 naar 1.794 outlets; een tegenvallende vermindering als je dat afzet tegenover de talrijke voornemens om vestigingen te sluiten. Veel auto-ondernemers zouden dat namelijk best willen, maar de vastgoedsituatie (vooral kleinere dealers zijn vaak ook eigenaar van de panden) en langlopende huurverplichtingen laten dat niet altijd toe. Leegstand is in veel gevallen nóg minder aantrekkelijk dan een matig rendement in het autobedrijf. Tegelijk met het matige afbouwtempo van het aantal showrooms verloopt de gestage uitsterving van het fenomeen subdealer. De meeste merken kennen deze contractvorm al helemaal niet meer, maar vooral bij Citroën, Opel en Renault wordt deze erfenis uit het verleden nog enigermate in stand gehouden. Het uitsterven is echter nog een kwestie van korte tijd, zo lijkt het. Bij de jongste telling was het aantal subdealers al geslonken tot 67 bedrijven, tegenover 173 stuks per eind 2015. Opvallend is dat ook het aantal erkend reparateurs afgelopen jaar wat is afgenomen. Dit is namelijk nogal eens het toevluchtsoord voor gewezen subdealers; het aantal erkend reparateurs daalde dit jaar naar 425 bedrijven stuks tegenover 450 stuks een jaar voordien.

800 Tesla’s per winkel

Voor de winstgevendheid is vooral de ratio ‘nieuwverkoop per outlet’ van belang. Hoe hoger hoe beter natuurlijk, maar daarvoor ben je ook afhankelijk van de marktomstandigheden. In 2011 werd in Nederland voor het eerst een verkoopgemiddelde per salesoutlet genoteerd van meer dan 200 nieuwe personenauto’s. De totaalmarkt van dat jaar (ruim 555 duizend stuks) hielp daarbij sterk mee. Ook in de daaropvolgende jaren werd de 200-stuksgrens meestal overschreden. Vorig jaar werden nog 216 personenauto’s per merkshowroom weggezet. Dit jaar veert deze belangrijke parameter weer wat op naar 239 stuks. Veel te weinig voor een écht gezond rendement, maar het is ook slechts een gemiddelde. Een aantal merken heeft de zaken namelijk veel beter voor elkaar. Op de eerste plaats is dat marktleider Volkswagen dat –uitgaande van een jaartotaalmarkt van 445 duizend stuks – liefst 609 nieuwe auto’s per outlet gaat noteren. Ook de dealers van Renault (435 sales per outlet), BMW (409) en Skoda (417) hebben een prima fundament voor een bevredigend rendement. Maar het kan nóg beter. Niemand minder dan Tesla gaat dit jaar de kroon spannen met liefst ruim 800 afleveringen per outlet. Geholpen door de dreigende ‘Tesla-taks’ spoedt zakelijk Nederland zich naar de slechts acht aflevercentra van dit merk. Wat je er ook van vindt, het is en blijft een opmerkelijke prestatie van dit onconventionele merk.

Tevredenheid van dealerbedrijven

Rodi 2020: enorme verschillen tussen merken

Het jaarlijks door de Bovag georganiseerde dealertevredenheidsonderzoek (Rodi) heeft in 2020 opmerkelijke verschillen aan het licht gebracht. De spreiding is royaler dan ooit en loopt van topper BMW (rapportcijfer 9,2) tot hekkensluiters Fiat (3,8) en Citroën (3,7). De relatieve stijging is het grootste bij Volvo, Hyundai daalde het hardst.

 

In de BOVAG Conjunctuurpeiling worden BOVAG-leden twee keer per jaar* gevraagd hoe hun bedrijf het afgelopen halfjaar heeft gepresteerd ten opzichte van dezelfde periode een jaar geleden. Op alle onderwerpen kunnen ondernemers slechts aangeven of er sprake is van een toename, afname of geen verschil (gelijk gebleven). Tevens wordt aan de BOVAG-leden, met uitzondering van de autowasbedrijven, gevraagd naar de verwachtingen voor het komende halfjaar.

Bovag: Conjunctuurpeiling Autodealers 2015; pub. M03-2016

Dealers beoordelen hun bank gemiddeld met een 5,7, dat blijkt uit RODI Banken 2014. BOVAG hield in 2014 een verkorte versie als tussentijdse peiling van dit tweejaarlijkse onderzoek waarin de relatie tussen banken en dealers wordt gepeild. In RODI Banken 2013 scoorden de banken gemiddeld 5,8.

dealertevredenheid; banken 2011

Tevredenheid met garageformules

tekst: Bovag

datum: 05.11.2020


Tevredenheid over garageformules neemt verder toe

download: ROSA formuleonderzoek 2020

download: ROSA formuleonderzoek 2018 

Uit het nieuwe Relatie Onderzoek Samenwerkingsformules Autobedrijven (ROSA) van BOVAG Onafhankelijke Autobedrijven blijkt dat ondernemers over het algemeen zeer tevreden zijn over de garageformule waar ze bij zijn aangesloten. De gemiddelde waardering wordt uitgedrukt in een rapportcijfer van 7,8 en dat is een tiende punt hoger dan in 2018. De helft van de formules scoort minimaal een 8 en geen enkele formule wordt met een onvoldoende beoordeeld.

Net als twee jaar geleden toonden vrijwel alle garageformules zich bereid de vragenlijsten van ROSA 2020 aan al hun leden te verspreiden. BOVAG heeft daardoor dus ook de beoordelingen kunnen inventariseren van autobedrijven die niet bij de branchevereniging zijn aangesloten. ROSA 2020 geeft een volstrekt representatief beeld van het formulelandschap, temeer omdat er met 807 respondenten (een derde van de aangeschreven bedrijven) in absolute aantallen een hogere respons was dan ooit tevoren. Alle garageformules scoren tussen de ‘ruim voldoende’ en ‘zeer goed’, terwijl geen enkele formule een onvoldoende kreeg toebedeeld. CarProf voert de lijst aan met een 8,6 en daarachter volgen vijf formules met een 8,4: AutoFirst, Autovakmeester, Carteam, Requal Erkend Reparateur en Vakgarage.

ZELFSTANDIGHEID
Van de 40 onderwerpen waarover autobedrijven door middel van stellingen hun waardering kenbaar konden maken, scoren er 38 gemiddeld een voldoende (6) of hoger. Formuledeelnemers zijn, evenals twee jaar geleden, over het algemeen het meest tevreden over het behoud van het zelfstandige ondernemerschap (8,3), de verplichtingen en eisen van de garageformule ten aanzien van hun pand, uitstraling en huisstijl (8,0) en de daarmee samenhangende waardering voor de uitstraling van de formule-aankleding van het pand (7,9). De waardering voor verplichtingen en eisen ten aanzien van opleidingen scoort evenals in 2018 een 7,9.

ZAKELIJKE MARKT
Het minst tevreden zijn de formuledeelnemers over alle onderwerpen die te maken hebben met lease en de zakelijke markt (scores tussen 5,7 en 6,0). Veel formules zijn overigens überhaupt niet actief op dit vlak en de lage cijfers kunnen dus ook betrekking op dat feit hebben. De grootste vooruitgang werd geboekt op het gebied van naamsbekendheid van een formule, met plus 0,3 ten opzichte van 2018. De grootste dalingen tonen de tevredenheid over de mobiliteitsgarantie en over de accuraatheid van bestelsystemen (beide min 0,3). Ook het overleg met de mede-deelnemers van formules werd lager gewaardeerd dan twee jaar geleden (min 0,2). In de huidige tijden van algeheel minder fysiek contact, zal het een uitdaging blijven hierin collectief vooruitgang te boeken. Ondersteuning op het gebied van techniek wordt door 91 procent van de respondenten gezien als de belangrijkste reden om zich aan te sluiten bij een formule, gevolgd door marketingondersteuning met 89 procent.

Garageformules in het nieuws

datum: 21.01.2020

download: persbericht

100 nieuwe formuledeelnemers voor Alliance Automotive Group Benelux

Maar liefst honderd Nederlandse autobedrijven hebben in 2019 gekozen voor één van de garageformules van Alliance Automotive Group Benelux (voorheen: PartsPoint Group). Grootste groeier was Autovakmeester, maar ook de formules CarProf en Autoservice Totaal konden het afgelopen jaar op forse groei rekenen. Alliance Automotive Group Benelux wijst het succes van haar formules toe aan de strategische positionering van de nieuwe formule Autovakmeester naast twee andere complementaire formules in haar portefeuille. Dit heeft, in combinatie met een constante, hoge tevredenheid onder de bestaande klanten van de onderdelenleverancier uit Ede, geresulteerd in een recordjaar voor wat de formules betreft.


datum: 18.09.2017

Partspoint haalt Leaseprof binnen

Autobinck-onderdelendochter Partspoint heeft Leaseprof gekocht. Leaseprof is een formule van landelijk samenwerkende universeel autobedrijven afgestemd op het onderhouden van lease- en bedrijfsauto’s.

Voor deelnemende Leaseprof bedrijven verandert er op korte termijn niets. Raymond Uijtendaal blijft directeur van de formule, die volgens de nieuwe Garageformule Top-40 nu 87 leden telt.

Door de fusie met Leaseprof beschikt de Partspoint Group nu ook over een landelijk dekkend netwerk van garagebedrijven, waarmee de zakelijke rijder met service en onderhoud worden bediend. “Om een toonaangevende speler in de mobiliteitsbranche te blijven is schaalgrootte vandaag de dag een zeer belangrijke factor. Leaseprof kan door de participatie van Partspoint Group uitgroeien tot een nog sterkere speler op de zakelijke markt”, aldus Partspoint-ceo Cor Baltus in de vakpers.


datum: 09.05.2016

Merkspecialisten nieuwe garageformule: Autoservice Netwerk

ABC Automotive, PCA en Vetos, de verenigingen voor merkspecialisten van Peugeot, Citroën en Toyota, startten deze maand met de uitrol van een nieuwe universele garageformule: Autoservice Netwerk. Het concept staat open voor alle autobedrijven.
Autoservice Netwerk is een initiatief van PCA, Vetos en ABC Automotive, het adviesbureau dat achter de schermen zorgt voor de uitvoering van PCA en Vetos en via partners ook voor die van VSR (Renault-specialisten) en MBSG (Mercedes-Benz specialisten). ABC Automotive lanceerde eerder al de klantenkaart met PCA en Vetos.

“We zitten vaak aan tafel met leasemaatschappijen die best met onze leden willen samenwerken vanwege de kwaliteit en uitstraling van de bedrijven, maar de omvang van het netwerk bleek steeds een obstakel”, zegt ABC-eigenaar Jur Ooijman (foto links).

“Leasemaatschappijen willen landelijke dekking, zodat hun berijders altijd bij een van de deelnemers terecht kunnen. Zo ontstond het idee om dit breder te maken.” Aanvankelijk zocht ABC Automotive het in een samenwerking tussen PCA , Vetos en de mede merkspecialistenverenigingen, maar afgelopen voorjaar is samen met de PCA en Vetos besloten om onder een nieuwe naam, Autoservice Netwerk, op zoek te gaan naar invulling van de nog lege plekken.

Mivar verplicht
“Vanaf de start hebben we nu al ruim 50 deelnemers (alle PCA- en Vetos-leden samen), maar we streven naar 100 tot 120 leden”, aldus ABC-collega Patrick van Beek (foto rechts). Bedrijven die zich willen aansluiten bij Autoservice Netwerk moeten minimaal Bovag-lid zijn en willen investeren in een uitgebreid Micheck-softwarepakket van Mivar. “Naast de kennis van de meest recente autotechniek en de apparatuur om er aan te werken kunnen ze via Micheck middels Tecmanuals en Tecadjust beschikken over de handleidingen en onderhoudsschema’s van alle modellen. Verder zit Miquote er in waarmee ze ook gespecificeerde prijsopgaven aan particuliere auto’s kunnen doen.”

Autoservice Netwerk wil zich onderscheiden van andere concepten en merkdealers, door altijd een prijsopgave te bieden zowel op basis van originele onderdelen als ook aftermarket-, gereviseerde, of gebruikte onderdelen. “Een dealer zit meestal vast aan het originele onderdeel met de bijbehorende hoge prijsstelling. Onze leden zijn vrij om die delen te gebruiken die de klant nodig heeft en dit in te kopen waar ze willen.”

Gedwongen winkelnering
“Ze kunnen gebruik maken van de groepsinkoopvoordelen die we onder andere hebben bij Vrooam, diverse olie-leveranciers en originele delen van elders in Europa. Dat bepaalt de dealer zelf. We doen in tegenstelling tot andere universele concepten niet aan gedwongen winkelnering. Onze leden moeten zich teamleden voelen binnen ons netwerk, met inspraak.”

Nieuwe deelnemers betalen een entree fee van 1.500 euro en vervolgens 3.000 euro per jaar waarbij het gebruik van Micheck en de noodzakelijke modules en Miquote zit inbegrepen. Daarnaast bestaat het concept uit diverse huisstijlmaterialen, zoals gevelreclame, gevelschild, advertentiemateriaal, tools voor verzekeringen en financieringen, marketing materialen, een mobiliteitspas, vervangend vervoer mogelijkheden, auto-inkoop, apk-oproepmailings, een taxatietool en een voorraadbeheertool. “En niet te vergeten de huidige en de komende afspraken met de verschillende leasemaatschappijen.”

Lees meer
Aumacon gebruikt cookies om de site goed te laten functioneren voor analysedoeleinden en om u van relevante advertenties te voorzien.
Voor meer informatie zie ons cookiebeleid. Blijft u onze site gebruiken dan gaat u akkoord met het plaatsen van cookies.
accept2