Dealerholdings in het nieuws

 

info Dealerholding Top-100


datum: 03.12.2018

tekst: Van Mossel

Van Mossel neemt dealergroepen GMAN en Bruyninx over van de Belgische Alcopa Groep

  • Overname omhelst 22 vestigingen en 10 automerken.

Van Mossel Automotive Groep neemt dealergroepen GMAN en Groep Bruyninx over van de Belgische groep Alcopa en zet hiermee een belangrijke stap op de Belgische automarkt. De transactie is voorgelegd aan de Belgische Mededingingsautoriteit en is gepland om eind dit jaar te worden afgerond.

Alcopa heeft een automotive DNA

De Antwerpse groep Alcopa (dat in handen is van de familie Moorkens) is een van de bekendste familiebedrijven uit de Belgische autosector. Managing Directors Axel Moorkens en Damien Heymans staan aan het hoofd van Alcopa:

“Alcopa is in vele sectoren actief maar automotive maakt wezenlijk deel uit van onze geschiedenis en ons DNA. Zowel onze invoerdersactiviteiten van auto’s en motorfietsen, als onze retail-activiteiten, blijven in de toekomst een belangrijk onderdeel van onze portfolio en toekomststrategie. Zo is Alcopa onder meer officieel invoerder van de merken Hyundai, Suzuki, SsangYong en Isuzu voor de Belgische markt. Met de bedrijven Fidenco (BE) en Autopolis (LUX) blijven we ook volop geloven en inzetten op automotive retail. Tegelijk geloven we dat de Van Mossel Automotive Groep een betere partner zal zijn voor GMAN en Groep Bruyninx die de toekomst veilig stelt voor de 22 vestigingen en ruim 300 medewerkers.”

Strategie Van Mossel

Eind dit jaar beogen de partijen de transactie af te ronden. Het betreft een netwerk van schadeherstelbedrijven en dealerbedrijven voor verkoop en onderhoud van de merken Opel, Abarth, Fiat, Alfa Romeo, Jeep, Citroën, DS, Peugeot, Nissan en Kia. Eric Berkhof, algemeen directeur Van Mossel Automotive Groep:

“Wij zijn trots om ons familiebedrijf te introduceren op de Belgische markt. Ons leasebedrijf International Car Lease Holding is al enkele jaren actief op deze markt. Dat we hier nu een omvangrijk netwerk aan auto- en schadeherstelbedrijven aan kunnen toevoegen geldt voor ons als een belangrijke strategische aanvulling.“

Over Van Mossel Automotive Groep

De Van Mossel Automotive Groep is in bijna 70 jaar tijd uitgegroeid tot een topspeler binnen de automotive van Nederland. Het bedrijf telt bijna 100 vestigingen in Nederland, België, Luxemburg, Frankrijk en Duitsland. De Van Mossel Automotive Groep is dealer van de merken Volkswagen, Volkswagen Bedrijfswagens, Audi, SEAT, ŠKODA, Peugeot, Citroën, DS, Hyundai, Kia, Jaguar, Land Rover, Ford, Opel, Mercedes-Benz, smart, Fiat, Fiat Professional, Abarth, Alfa Romeo en Jeep. Verder exploiteert zij drie Mega Occasion Centra en heeft zij een eigen landelijk opererende keten van schadeherstelbedrijven. Daarnaast biedt de groep diverse diensten onder één dak zoals verzekeringen, financieringen, signing/inbouw/carrosserie en autoverhuur. International Car Lease Holding, met een wagenpark van ruim 73.500 voertuigen en behorend tot de top 5 van leasemaatschappijen van Nederland, maakt ook deel uit van de Van Mossel Automotive Groep. De onderliggende labels zijn Van Mossel Autolease, Van Mossel Privélease, DirectLease, Westlease en J&T Autolease. Met ruim 2.000 medewerkers realiseert de groep een omzet van meer dan €1,6 miljard op jaarbasis.

Over Alcopa

Alcopa (afkorting voor ‘Albert & Constance Participation’) is een familiebedrijf gevestigd in de buurt van Antwerpen, in België. De oorsprong ervan gaat terug tot 1937 toen Albert Moorkens en zijn echtgenote Constance een bedrijf oprichtten in de productie en distributie van motorfietsen. Tegenwoordig telt Alcopa meer dan 2.000 werknemers, verspreid over verschillende landen binnen en buiten Europa. Het bedrijf is actief in 6 verschillende domeinen met verschillende geografische voetafdruk en reikwijdte.


datum: 07.07.2017

Pon stapt in Amerikaanse auto retailmarkt

Pon Holdings neemt een strategisch belang in de Amerikaanse IndiGo Auto Group. IndiGo vertegenwoordigt diverse merken uit het luxe segment, waaronder Porsche, Bentley, Lamborghini en Audi. Pon importeert en verkoopt deze merken al in Nederland. De bedoeling is dat het belang in IndiGo op termijn wordt uitgebreid en dat Pon volledig eigenaar wordt.

IndiGo Auto Group verwacht voor dit jaar een omzet van 700 miljoen dollar. Bij het bedrijf, dat onder leiding staat van oprichter Todd Blue, zijn vierhonderd mensen werkzaam. De groep heeft in totaal 10 vestigingen in Palm Springs, St Louis, Rancho Mirage (Californië) en Houston.

In de afgelopen jaren heeft Pon haar mobiliteits-portfolio in Noord Amerika sterk uitgebreid met  onder meer de recente overname van het in San Francisco gevestigde E-bike merk Faraday en de high-end performance merken Santa Cruz en Cervélo. Daarnaast worden in de Verenigde Staten, waar sprake is van een snel groeiende markt voor elektrische fietsen, E-bikes van Gazelle en Kalkhoff verkocht.


datum: 18.10.2016

Dusseldorp (50) neemt Maaral (93) over en stoot door naar plek 31, nèt achter BMW Retail (30)

Enkele weken geleden hebben beide partijen overeenstemming bereikt met betrekking tot de overname en vandaag is de definitieve koopovereenkomst ondertekend. De Maaral-vestigingen zullen verder gaan onder de naam ‘Dusseldorp’. Dusseldorp Automotive bezette in 2015 de 50ste plek in de Dealerholding Top-50, Maaral bereikte toen de 93ste plek. Het nieuwe Dusseldorp zou nu goed zijn voor de 31ste plek, nèt achter de grootste BMW/Mini-dealer van Nederland (BMW Retail Nderalnd), maar juist voor Pala Group (32).

De gedeelde visie, bedrijfscultuur en toenemende schaalvergroting in het BMW dealernetwerk hebben Jan Veldman doen besluiten zijn bedrijven te verkopen aan Dusseldorp Automotive, zo meldt het persbericht. Jan Veldman is sinds 1994 directeur eigenaar van de Maaral-bedrijven. Met zijn ruime ervaring en grote netwerk blijft Jan Veldman in een adviserende rol nauw betrokken bij de groep. Onder voorbehoud van goedkeuring door de ACM (Autoriteit Consument en Markt) zullen de Maaral-bedrijven worden toegevoegd aan Dusseldorp Automotive. Naar verwachting zal de beoogde transactie in het vierde kwartaal 2016 definitief afgerond zijn.


datum: 17.09.2016

Tekst: BN De Stem

Overname en fusie voor Tigchelaar-bedrijven

Zie hier ook wat De Volkskrant (op 20.09.2016) over dit onderwerp schreef.

De Bredase Ford-dealer Tigchelaar wordt deels overgenomen door de Van Mossel Automotive Groep uit Waalwijk. Het gaat om de vestigingen in Tilburg, Waalwijk en Oisterwijk.

De drie overige vestigingen in Breda, Etten-Leur en Oosterhout fuseren met autobedrijf Automotions uit Goes. De banen van alle honderd personeelsleden van Tigchelaar blijven behouden.

Dat bevestigt directeur Wijnand Tigchelaar. Vrijdagavond (16 september) werd het personeel van het bedrijf ingelicht over de plannen. Volgens Tigchelaar zijn er vooralsnog alleen intentieverklaringen getekend en lopen de onderhandelingen nog. De overname en fusie moeten per 1 oktober hun beslag krijgen.


datum: 21.04.2016

bron: PGA Nederland

Overname Pouw Automotive door PGA definitief

Volkswagen, Audi en Volkswagen Bedrijfswagen dealer Pouw Automotive is overgenomen door PGA Nederland NV. Pouw Automotive was de afgelopen jaren onderdeel van Dealer Groep Pon BV en Entero BV/ING en heeft vestigingen in Deventer, Hardenberg, Kampen, Meppel, Rijssen en Zwolle.

Binnen PGA Nederland wordt Pouw Automotive als een zelfstandig Volkswagen Audi cluster voortgezet. De huidige Algemeen Directeur van Pouw Automotive, Evert Muller, blijft aan als eindverantwoordelijke.

De ACM (Autoriteit Consument en Markt) heeft inmiddels bekendgemaakt dat er voor de overname geen vergunning vereist is. Ook de feitelijke overdracht van de aandelen heeft inmiddels plaatsgevonden. Pouw Automotive is met terugwerkende kracht per 1 januari 2016 onderdeel van PGA Nederland. Bestuursvoorzitter van PGA Nederland, Simon Luijckx, is blij met de overname. “De overname van Pouw Automotive is een mooie uitbreiding van onze (merken)portefeuille en betekent voor ons een omzetgroei van zo’n 20%. In 2015 heeft onze focus vooral op netwerkoptimalisatie gelegen. Het is mooi dat we nu weer een forse stap voorwaarts kunnen maken.”

De ACM (Autoriteit Consument en Markt) heeft inmiddels bekendgemaakt dat er voor de overname geen vergunning vereist is. Ook de feitelijke overdracht van de aandelen heeft inmiddels plaatsgevonden. Pouw Automotive is met terugwerkende kracht per 1 januari 2016 onderdeel van PGA Nederland. Bestuursvoorzitter van PGA Nederland, Simon Luijckx, is blij met de overname. “De overname van Pouw Automotive is een mooie uitbreiding van onze (merken)portefeuille en betekent voor ons een omzetgroei van zo’n 20%. In 2015 heeft onze focus vooral op netwerkoptimalisatie gelegen. Het is mooi dat we nu weer een forse stap voorwaarts kunnen maken.”

Update

Door: AUMACON

datum: 14.12.2018

download: overzicht dealernetwerken 2018

Tesla-dealers leveren hoogste output per outlet

Vestigingenafbouw wil nog steeds niet erg lukken

De afbouw van het aantal contractanten gaat gestaag verder. Meer moeite kost het om outlets te sluiten. Ondanks de gestegen nieuwverkoop neemt de output per vestiging maar mondjesmaat toe. Dit en veel meer blijkt uit de jaarlijkse inventarisatie van AUMACON.

De importeurs hebben dit jaar toch weer stevig gesneden in het aantal contractpartners. Eind 2015 waren er nog nèt geen duizend lopende dealercontracten, in de daaropvolgende jaren gaan er steeds zo’n 50 contractpartners af om eind 2018 te arriveren op precies 854 stuks. Een heldere strategie dus bij de meeste merken. Ter herinnering: in 2005 ging het nog om bijna 1.500 verschillende contracten. Het aantal ondernemers waarmee de meeste importeurs nog zaken doen beperkt zich tot gemiddeld nog maar om zo’n 20 tot 30 stuks. Enkele merken wijken echter sterk af van deze vuistregel. Vooral Suzuki valt op door maar liefst 84 contractpartners, twee meer dan een jaar geleden zelfs. Ook Mitsubishi heeft nog steeds een groot aantal contractanten al is men hier weldegelijk aan een reorganisatie begonnen; van 80 in 2015 naar thans 57 contractanten. In het algemeen valt op dat Aziatische merken doorgaans beduidend meer verschillende contractpartners aan zich verbonden hebben dan de importeurs van de Europese merken. Bij die laatste categorie is het ook nog eens opvallend dat de premiummerken royaal onder de 20 partners zitten. Maar ook een volumemerk als Renault heeft met nog slechts 17 contractpartners een zeer overzichtelijk netwerk. De Franse PSA-organisatie bleef daarentegen lange tijd achter op de saneringsdrang in de branche. In 2015 kenden Citroën nog 54 partners, bij Peugeot ging het toen nog om 47 partners. Dat het nieuwe management prioriteit heeft gemaakt van de netwerksanering blijkt wel uit de huidige cijfers: 35 Citroën-contractanten, 34 bij Peugeot. Nog steeds bovengemiddeld voor volumemerken, maar er zijn bij PSA wel degelijk grote stappen gemaakt.

Liever laag rendement dan leegstand

Het aantal salesoutlets van de contractpartners daalde afgelopen jaar slechts met 26 stuks (van 1.822 naar 1.794 outlets; een tegenvallende vermindering als je dat afzet tegenover de talrijke voornemens om vestigingen te sluiten. Veel auto-ondernemers zouden dat namelijk best willen, maar de vastgoedsituatie (vooral kleinere dealers zijn vaak ook eigenaar van de panden) en langlopende huurverplichtingen laten dat niet altijd toe. Leegstand is in veel gevallen nóg minder aantrekkelijk dan een matig rendement in het autobedrijf. Tegelijk met het matige afbouwtempo van het aantal showrooms verloopt de gestage uitsterving van het fenomeen subdealer. De meeste merken kennen deze contractvorm al helemaal niet meer, maar vooral bij Citroën, Opel en Renault wordt deze erfenis uit het verleden nog enigermate in stand gehouden. Het uitsterven is echter nog een kwestie van korte tijd, zo lijkt het. Bij de jongste telling was het aantal subdealers al geslonken tot 67 bedrijven, tegenover 173 stuks per eind 2015. Opvallend is dat ook het aantal erkend reparateurs afgelopen jaar wat is afgenomen. Dit is namelijk nogal eens het toevluchtsoord voor gewezen subdealers; het aantal erkend reparateurs daalde dit jaar naar 425 bedrijven stuks tegenover 450 stuks een jaar voordien.

800 Tesla’s per winkel

Voor de winstgevendheid is vooral de ratio ‘nieuwverkoop per outlet’ van belang. Hoe hoger hoe beter natuurlijk, maar daarvoor ben je ook afhankelijk van de marktomstandigheden. In 2011 werd in Nederland voor het eerst een verkoopgemiddelde per salesoutlet genoteerd van meer dan 200 nieuwe personenauto’s. De totaalmarkt van dat jaar (ruim 555 duizend stuks) hielp daarbij sterk mee. Ook in de daaropvolgende jaren werd de 200-stuksgrens meestal overschreden. Vorig jaar werden nog 216 personenauto’s per merkshowroom weggezet. Dit jaar veert deze belangrijke parameter weer wat op naar 239 stuks. Veel te weinig voor een écht gezond rendement, maar het is ook slechts een gemiddelde. Een aantal merken heeft de zaken namelijk veel beter voor elkaar. Op de eerste plaats is dat marktleider Volkswagen dat –uitgaande van een jaartotaalmarkt van 445 duizend stuks – liefst 609 nieuwe auto’s per outlet gaat noteren. Ook de dealers van Renault (435 sales per outlet), BMW (409) en Skoda (417) hebben een prima fundament voor een bevredigend rendement. Maar het kan nóg beter. Niemand minder dan Tesla gaat dit jaar de kroon spannen met liefst ruim 800 afleveringen per outlet. Geholpen door de dreigende ‘Tesla-taks’ spoedt zakelijk Nederland zich naar de slechts acht aflevercentra van dit merk. Wat je er ook van vindt, het is en blijft een opmerkelijke prestatie van dit onconventionele merk.

Winstgevendheid | NL


datum: 16.11.2017

tekst: SRA

Autobedrijven gaan uit van een bovengemiddelde omzetgroei

Toegang tot krediet wordt als grootste bedreiging gezien

Het economische tij zit mee, de autoverkopen zitten weer in de lift en de financiële positie van veel autobedrijven is verbeterd. De branche kijkt dan ook met vertrouwen naar de toekomst en gaat uit van een bovengemiddelde omzetgroei van 13% in 2018. Dit blijkt uit het nieuwe SRA-rapport ‘2018 in Zicht, de verwachtingen van Nederlandse ondernemingen’. De autobranche wil volgend jaar behoorlijk meer gaan investeren. Ruim 45% noemt echter financiering als een van de belangrijkste bedreigingen. Het tekort aan vakmensen en de overheidsmaatregelen blijven voor de branche eveneens een probleem van formaat. De sector ziet voor zichzelf wel kansen in efficiënter werken en technologische ontwikkelingen.

Sterke omzetontwikkeling in 2018
In de eerste helft van 2017 zijn de verkopen van nieuwe personenauto’s behoorlijk aangetrokken. De autobranche verwacht dat de groei zal aanhouden en gaat voor 2018 uit van een omzettoename van bijna 13%. Daarmee zijn deze ondernemers optimistischer dan de gemiddelde mkb’er (+10%). De winst zal naar schatting met 5,6% groeien. Deze prognose blijft achter bij het mkb als geheel (9%).

Autobedrijven staan er financieel gezien beter voor
De financiële positie van autobedrijven is in de afgelopen jaren sterker geworden. Het percentage ondernemingen dat aan al de financiële verplichtingen kan voldoen, is gestegen van 73,6% in 2015 naar bijna 78% in 2016. Dit is min of meer in lijn met het mkb-gemiddelde (78,7%). Tegelijkertijd is het aantal autobedrijven dat op de korte termijn in grote financiële problemen kan komen, gedaald van bijna 14% in 2015 naar 10% in 2016.

Moeilijke toegang tot krediet potentiële rem
De verbeterde kredietwaardigheid vertaalt zich in een relatief grote investeringsbereidheid. Autobedrijven verwachten in 2018 gemiddeld ruim 6% meer te gaan investeren. Tegelijkertijd neemt de behoefte aan externe financiering sterk toe (+11%). Dit kan gaan knellen, want bedrijven in het mkb (vooral micro-ondernemingen) komen maar moeilijk aan krediet. In de autobranche geeft ruim 45% van de ondernemers aan dat externe financiering een belangrijke bedreiging is. Paul Dinkgreve, SRA-bestuursvoorzitter: “Uit SRA-onderzoek onder haar leden blijkt dat vooral banken weinig genegen zijn om microbedrijven van krediet te voorzien. Omdat deze groep 94% van het mkb vertegenwoordigt, kan dit een sterk remmende werking op de groei hebben. Ondernemers kunnen zich wapenen met een betere kwaliteit in de kredietaanvraag. De accountant kan hen hierbij als geen ander ondersteunen.”

Efficiënter werken vanwege gebrek aan instroom
Naast financiering vormen ook overheidsmaatregelen en een tekort aan vakkundig personeel belangrijke bedreigingen voor de branche, zo geven zij zelf aan. Bij de invloed van de overheid valt te denken aan fiscale- en milieumaatregelen. Het tekort aan vakmensen komt vooral door de beperkte in- en doorstroom van jongeren en doordat er de komende tijd veel medewerkers met pensioen gaan. Mede daarom zetten autobedrijven het komende jaar sterk in op efficiënter werken. Daarnaast zien zij brood in technologische ontwikkelingen.


datum: 22.09.2017

tekst: Bovag

‘Schaalgrootte is nodig voor zwarte cijfers’

De BOVAG Branche Barometer van BOVAG Autodealers laat over de eerste twee kwartalen van 2017 een netto omzetontwikkeling* zien van plus 4,4 procent. Het netto bedrijfsresultaat* daalt daarentegen naar 1,08 procent, waar in 2016 nog 1,27 procent werd genoteerd. De operationele kosten worden goed beheerst, maar er is onvoldoende grip op de afdelingsresultaten.
“Niets is meer wat het lijkt”, aldus Bert de Kroon, voorzitter BOVAG Autodealers. “2017 is, na vijf jaar marktverstoring door fiscale regelgeving, een jaar waarin registratiepatronen zich weer normaliseren. Maar bedrijfsresultaten die voortvloeien uit deze patronen laten zich onder andere door de groeiende populariteit van private lease, nieuwe aandrijflijnen en langere onderhoudsintervallen, niet meer voorspellen zoals vijf jaar geleden.”
Verkoop
De stevige groei in de nieuwverkoop vertaalt zich in de gemiddelde dealervestiging naar een omzetgroei van 6,8 procent. De marge op deze groei staat echter onder druk, resulterend in een BMGT (kengetal bruto marge gecombineerde transactie oftewel “marge op verkoop nieuw & marge op verkoop gebruikt gecombineerd”) die daalt van € 1.917,- naar  € 1.819,- in het eerste half jaar van 2017.

De verkoop gebruikt per vestiging is in volume stabiel en de prijsontwikkeling is positief: de gemiddelde prijs van een occasion was € 9.963,- en dat is € 434,- hoger dan in hetzelfde tijdvak in 2016. De resultaten van afdeling gebruikt dempen daarmee de daling van het resultaat van de volledige afdeling verkoop. Het resultaat van de afdeling verkoop van een dealervestiging was het eerste half jaar gemiddeld 2,2 procent, en dat is 0,2 procent lager dan in  het eerste halfjaar van 2016.
Werkplaats en magazijn

De hogere verkoop van nieuwe auto’s heeft zich niet weten te vertalen in een omzetgroei in de aftersales. De werkplaats van een vestiging zag zijn omzet gemiddeld met 2,1 procent krimpen en het magazijn kende een omzetafname met 4,0 procent, door afnemende externe omzetten. In de werkplaats is sprake van lagere productiviteit en efficiency. Terwijl een toename juist noodzakelijk is vanuit de optiek van efficiency, deze bedraagt nu 82,4 procent. En een toename is ook nodig om de loonkostenstijging in de werkplaats van 6,7 procent op te vangen.

De dealers slagen er wederom in om hun operationele kosten goed te beheersen. De algemene kosten zijn van 4,9 procent naar 4,5 procent gezakt en ook kosten als demo-, publiciteit en garantie worden goed beheerst. Het terugzakken van het absorptieratio van 83,9 procent naar 80,9 procentlaat echter zien dat er meer moet gebeuren.

“Ik val in herhaling”, herinnert Bert de Kroon gesprekken over voorgaande BOVAG Branche Barometers, “maar het verder optimaliseren van schaalgrootte en nieuwe verdienmodellen zijn noodzakelijk om te borgen dat dealers zwarte cijfers blijven schrijven. De fictieve barometer blijft daarmee op ‘veranderlijk’ staan. De omzetontwikkeling is bemoedigend, maar de dealers slagen er nog niet in deze te vertalen naar een beter bedrijfsresultaat.”
Over de BOVAG Branche Barometer
De BOVAG Branche Barometer is door BOVAG Autodealers met grote zorg vastgesteld op basis van gemiddelden van alle deelnemende automerken over heel Nederland, in samenwerking met de analisten van ASE. Leden van BOVAG Autodealers krijgen vier keer per jaar toegang tot de uitgebreide kwartaalrapportage.

*NB: de cijfers die in de BOVAG Branche Barometer worden genoemd zijn gemiddelden per vestiging, en moeten niet verward worden met totalen over de hele dealermarkt. Genoemd percentage of cijfer kan dus positiever uitvallen dan de gehele markt, als bijvoorbeeld het aantal vestigingen daalt.

Tevredenheid van dealerbedrijven

Autodealers beoordelen importeurs met 6,6

In het Relatie Onderzoek Dealer Importeur (RODI) van BOVAG Autodealers beoordelen de dealers de relatie met hun importeur over het jaar 2018 gemiddeld met een 6,6. Die score is 0,2 lager dan het jaar ervoor en hetzelfde als in 2016. Voornamelijk de toenemende bonusafhankelijkheid van klanttevredenheid en de interpretatie daarvan wordt gehekeld. De importeur van BMW/MINI wordt door zijn dealers voor het derde jaar op rij als beste beoordeeld en scoort een 8,8.

De respons op RODI 2018 was met 57,1 procent de hoogste ooit. Namens 1.302 dealervestigingen zijn de vragenlijsten ingevuld. De grootste pijnpunten van RODI vorig jaar voeren ook nu de boventoon, aangezien veel dealers problemen ervaren met standards, de omgang met klanttevredenheidsmetingen en met de afspraken die importeurs maken met fleetowners en leasemaatschappijen.

In de BOVAG Conjunctuurpeiling worden BOVAG-leden twee keer per jaar* gevraagd hoe hun bedrijf het afgelopen halfjaar heeft gepresteerd ten opzichte van dezelfde periode een jaar geleden. Op alle onderwerpen kunnen ondernemers slechts aangeven of er sprake is van een toename, afname of geen verschil (gelijk gebleven). Tevens wordt aan de BOVAG-leden, met uitzondering van de autowasbedrijven, gevraagd naar de verwachtingen voor het komende halfjaar.

Dealers beoordelen hun bank gemiddeld met een 5,7, dat blijkt uit RODI Banken 2014. BOVAG hield in 2014 een verkorte versie als tussentijdse peiling van dit tweejaarlijkse onderzoek waarin de relatie tussen banken en dealers wordt gepeild. In RODI Banken 2013 scoorden de banken gemiddeld 5,8.

Tevredenheid met garageformules

tekst: Bovag

datum: 10.10.2018


Autobedrijven willen meer invloed op beleid garageformules

download: ROSA formuleonderzoek 2018 

Uit het periodieke Relatie Onderzoek Samenwerkingsformules Autobedrijven (ROSA, oftewel Formuleonderzoek Garagebedrijven) van BOVAG Onafhankelijke Autobedrijven blijkt dat deelnemers aan een garageformule over het algemeen zeer tevreden zijn en hun relatie tot de formule met gemiddeld een 7,7 waarderen. De grootste achteruitgang ten opzichte van het vorige onderzoek viel met een min van 0,8 echter te noteren bij de wijze waarop autobedrijven worden betrokken bij het beleid van de garageformules.

674 autobedrijven namen dit jaar namens 17 garageformules deel aan ROSA en dat correspondeert met een respons van ruim 34 procent. De vorige editie in 2015 kende 397 respondenten die 13 formules beoordeelden. Dit jaar konden zowel BOVAG-leden als niet-leden hun mening geven en werden de deelnemers tevens actief vanuit de formules benaderd, waardoor bijna 2.000 autobedrijven werden uitgenodigd voor het onderzoek, tegen 1.172 in 2015.

Best gewaardeerde formules
De gemiddelde algemene waardering van 7,7 voor alle formules is gelijk aan het resultaat van 2015 en 0,2 punt hoger dan in het onderzoek van 2010. Auto Excellent scoort met een 8,7 het hoogst, maar kwam in eerdere onderzoeken niet voor en is met 8 deelnemers -waarvan er 6 reageerden- tevens de kleinste garageformule in dit onderzoek. De waardering voor AutoFirst (126 deelnemers, 56 respondenten) steeg van 8,0 in 2015 naar 8,2 dit jaar en Vakgarage (292 deelnemers, 116 respondenten) completeert de top-3 met 8,0 in 2018, tegen 8,1 drie jaar eerder. AD Autobedrijf en James noteerden met een plus van 0,3 de hoogste stijging ten opzichte van 2015, terwijl Autocrew (-0,7) en Bosch Car Service (-0,4) de grootste daling vertonen.

Telematica en leasemarkt
Van de 41 voorgelegde stellingen scoren er 37 gemiddeld minimaal een voldoende (6,0). De stellingen die met een onvoldoende werden beoordeeld, betroffen het aanbod van telematica door de formule (5,6), de tarieven voor de zakelijke c.q. leasemarkt (5,8), sturing van onderhoud voor de zakelijke markt (5,9) en de continuïteit van onderhoud voor de zakelijke markt (5,9). Al deze stellingen waren dit jaar voor het eerst in ROSA opgenomen. Ten opzichte van 2015 is de grootste achteruitgang (-0,8) waar te nemen bij de wijze van betrokkenheid van deelnemer bij het beleid van de formule, die nu uitkomt op een waardering van 6,2.  De grootste toename qua tevredenheid valt te noteren bij ondersteuning op inkoopgebied (+0,5 in vergelijking met 2015), leveringsprocedures voor onderdelen (+0,4) en het assortiment van marketingproducten en -diensten (+0,4).

Garageformules in het nieuws

datum: 18.09.2017

Partspoint haalt Leaseprof binnen

Autobinck-onderdelendochter Partspoint heeft Leaseprof gekocht. Leaseprof is een formule van landelijk samenwerkende universeel autobedrijven afgestemd op het onderhouden van lease- en bedrijfsauto’s.

Voor deelnemende Leaseprof bedrijven verandert er op korte termijn niets. Raymond Uijtendaal blijft directeur van de formule, die volgens de nieuwe Garageformule Top-40 nu 87 leden telt.

Door de fusie met Leaseprof beschikt de Partspoint Group nu ook over een landelijk dekkend netwerk van garagebedrijven, waarmee de zakelijke rijder met service en onderhoud worden bediend. “Om een toonaangevende speler in de mobiliteitsbranche te blijven is schaalgrootte vandaag de dag een zeer belangrijke factor. Leaseprof kan door de participatie van Partspoint Group uitgroeien tot een nog sterkere speler op de zakelijke markt”, aldus Partspoint-ceo Cor Baltus in de vakpers.


datum: 09.05.2016

Merkspecialisten nieuwe garageformule: Autoservice Netwerk

ABC Automotive, PCA en Vetos, de verenigingen voor merkspecialisten van Peugeot, Citroën en Toyota, startten deze maand met de uitrol van een nieuwe universele garageformule: Autoservice Netwerk. Het concept staat open voor alle autobedrijven.
Autoservice Netwerk is een initiatief van PCA, Vetos en ABC Automotive, het adviesbureau dat achter de schermen zorgt voor de uitvoering van PCA en Vetos en via partners ook voor die van VSR (Renault-specialisten) en MBSG (Mercedes-Benz specialisten). ABC Automotive lanceerde eerder al de klantenkaart met PCA en Vetos.

“We zitten vaak aan tafel met leasemaatschappijen die best met onze leden willen samenwerken vanwege de kwaliteit en uitstraling van de bedrijven, maar de omvang van het netwerk bleek steeds een obstakel”, zegt ABC-eigenaar Jur Ooijman (foto links).

“Leasemaatschappijen willen landelijke dekking, zodat hun berijders altijd bij een van de deelnemers terecht kunnen. Zo ontstond het idee om dit breder te maken.” Aanvankelijk zocht ABC Automotive het in een samenwerking tussen PCA , Vetos en de mede merkspecialistenverenigingen, maar afgelopen voorjaar is samen met de PCA en Vetos besloten om onder een nieuwe naam, Autoservice Netwerk, op zoek te gaan naar invulling van de nog lege plekken.

Mivar verplicht
“Vanaf de start hebben we nu al ruim 50 deelnemers (alle PCA- en Vetos-leden samen), maar we streven naar 100 tot 120 leden”, aldus ABC-collega Patrick van Beek (foto rechts). Bedrijven die zich willen aansluiten bij Autoservice Netwerk moeten minimaal Bovag-lid zijn en willen investeren in een uitgebreid Micheck-softwarepakket van Mivar. “Naast de kennis van de meest recente autotechniek en de apparatuur om er aan te werken kunnen ze via Micheck middels Tecmanuals en Tecadjust beschikken over de handleidingen en onderhoudsschema’s van alle modellen. Verder zit Miquote er in waarmee ze ook gespecificeerde prijsopgaven aan particuliere auto’s kunnen doen.”

Autoservice Netwerk wil zich onderscheiden van andere concepten en merkdealers, door altijd een prijsopgave te bieden zowel op basis van originele onderdelen als ook aftermarket-, gereviseerde, of gebruikte onderdelen. “Een dealer zit meestal vast aan het originele onderdeel met de bijbehorende hoge prijsstelling. Onze leden zijn vrij om die delen te gebruiken die de klant nodig heeft en dit in te kopen waar ze willen.”

Gedwongen winkelnering
“Ze kunnen gebruik maken van de groepsinkoopvoordelen die we onder andere hebben bij Vrooam, diverse olie-leveranciers en originele delen van elders in Europa. Dat bepaalt de dealer zelf. We doen in tegenstelling tot andere universele concepten niet aan gedwongen winkelnering. Onze leden moeten zich teamleden voelen binnen ons netwerk, met inspraak.”

Nieuwe deelnemers betalen een entree fee van 1.500 euro en vervolgens 3.000 euro per jaar waarbij het gebruik van Micheck en de noodzakelijke modules en Miquote zit inbegrepen. Daarnaast bestaat het concept uit diverse huisstijlmaterialen, zoals gevelreclame, gevelschild, advertentiemateriaal, tools voor verzekeringen en financieringen, marketing materialen, een mobiliteitspas, vervangend vervoer mogelijkheden, auto-inkoop, apk-oproepmailings, een taxatietool en een voorraadbeheertool. “En niet te vergeten de huidige en de komende afspraken met de verschillende leasemaatschappijen.”

Lees meer
Aumacon gebruikt cookies om de site goed te laten functioneren voor analysedoeleinden en om u van relevante advertenties te voorzien.
Voor meer informatie zie ons cookiebeleid. Blijft u onze site gebruiken dan gaat u akkoord met het plaatsen van cookies.
accept2