Update

Datum: 01.01.2019

Tekst: AUMACON

Download: nieuwe personenauto’s 2018

Jaguar en Tesla in december samen goed voor kwart van de markt

2018: 443.812 nieuwe auto’s (+7,1%), VW voor 14de maal populairst

In 2018 noteerden de Nederlandse autodealers tezamen 443.812 nieuwe personenauto’s tegenover 414.306 stuks in 2017 – een toename van 7,1 procent. Volkswagen wist vorig jaar voor de veertiende maal op rij de meeste nieuwe auto’s te verkopen, de Volkswagen Polo was daarbij het meest gewilde model. In december zorgden Jaguar en Tesla nog voor extra registraties; de dure elektrische modellen van deze merken konden in 2018 voor het laatst volledig van fiscale voordelen profiteren. Dit en meer blijkt uit cijfers van RDC/CARmonitor, bewerkt door onafhankelijk kennisbureau AUMACON.

Doorsneejaar met sterk afnemend aantal diesels

Met de afsluiting van 2018 komt andermaal een matig autojaar ten einde. In de afgelopen 40 jaar werden er in slechts negen jaren minder nieuwe auto’s verkocht. Daarvan liggen vijf jaren in de afgelopen tien jaar. Het gemiddeld jaaraantal staat in de afgelopen tien jaren op ruim 442 duizend stuks. Het doorsneeresultaat van 2018 was al met al geen grote verrassing; de AUMACON-prognose ging al lange tijd uit van 445.000 stuks en is dus vrijwel naadloos gerealiseerd. Marktanalist Clem Dickmann: “Opmerkelijk is echter wel de verdere afname van de verkoop van nieuwe dieselauto’s. Het marktaandeel van deze auto’s daalde in ons land in 2018 met bijna 5 procentpunten naar nog maar 13 procent.”

Leasing zorgt voor impulsen

De reden voor de matige kooplust moet in z’n algemeenheid volgens AUMACON vooral gezocht worden in toenemende belangstelling voor gebruikte auto’s. Dickmann hierover: “Er is steeds minder noodzaak om een nagelnieuwe auto aan te schaffen. Ze zijn niet alleen duur maar door de goede kwaliteit van de moderne auto’s is er steeds minder technische vervangingsdruk.” Volgens cijfers van VWE is de afzet van occasions in 2018 naar recordhoogte gestegen. Daarnaast is de fiscale aanmoediging voor de aanschaf van nieuwe auto’s vrijwel uitgewerkt; alleen volledige elektrische auto’s werden in 2018 nog gestimuleerd. Om die reden noteerde Jaguar in december nog 2.651 stuks van het model i-Pace en wist Tesla in december nog 2.214 stuks van de modellen S en X te verkopen.  Het is echter met name aan de aantrekkende en zich verbredende leasemarkt te danken dat de nieuwverkoop nog enige progressie maakt, stelt Dickmann, daarmee doelend op zowel de toegenomen belangstelling voor private lease als de toename van de inzet van zakelijke leaseauto’s.

Volkswagen bestverkochte merk, Polo populairste model

Volkswagen werd voor de veertiende maal op rij het bestverkochte merk in ons land. De afstand tot nummer twee, Renault, is vergeleken met 2017 aanzienlijk vergroot. Tussen 1969 en 2004 was Opel 36 jaar lang onafgebroken het grootste merk in Nederland. Het bestverkochte model was vorig jaar de Volkswagen Polo. In 2018 viel deze eer nog te beurt aan de Renault Clio, het jaar daarvoor aan de Volkswagen Golf.

Prognose 2019: 5 procent hoger dan 2018

Voor 2019 wordt een andermaal beter resultaat verwacht; AUMACON gaat uit van een toename naar 465 duizend stuks; bijna 5 procent boven eindcijfer van 2018. In 2019 zullen naar verwachting 30 duizend nieuwe auto’s (6,5% van het totaal) volledig elektrisch worden aangedreven. Het marktaandeel van dieselauto’s zal naar verwachting verder dalen naar nog slechts 11 procent van de markt.

 

 

Verkoop nieuwe personenauto's | EU

Deze overzichten worden maandelijks geactualiseerd door AUMACON op basis van ACEA-data.

 

 

sourced by

acea 2

Verkoop nieuwe personenauto's | worldwide & USA

Dit overzicht wordt periodiek geactualiseerd door AUMACON op basis van Jato- en Acea-data.

sourced by

Aumacon gebruikt cookies om de site goed te laten functioneren voor analysedoeleinden en om u van relevante advertenties te voorzien.
Voor meer informatie zie ons cookiebeleid. Blijft u onze site gebruiken dan gaat u akkoord met het plaatsen van cookies.
accept2
Advertisement