Tevredenheid van dealerbedrijven

Rodi 2022: dealers premium- en Pon-merken meest tevreden

Het 36e Relatie Onderzoek Dealer Importeur (RODI) van BOVAG Autodealers laat zien dat de relatie tussen importeurs en dealers het afgelopen jaar ietwat is verslechterd. Respondenten beoordelen de verhouding met hun importeurs over kalenderjaar 2022 gemiddeld met een krappe voldoende: een waarderingscijfer van 6,4. BMW/MINI komt met een 9,1 als de importeur met de beste relatie met haar dealernetwerk uit de bus.

Ranking

Het RODI-onderzoek is gehouden van december 2022 tot en met januari 2023. In totaal zijn er 575 contractpartners benaderd voor in totaal 1.994 locatiecontracten met de importeurs. In de top 3 heeft zich een duidelijke herordening voorgedaan. Audi en Volkswagen, vorig jaar samen met de hoogste score, zijn vervangen door de winnaar van eerdere recente jaren, BMW/MINI. Dit merk verbetert zich dit jaar met 0,6 punt en komt uit op de hoogste score van 9,1. Ook ŠKODA realiseert een forse stijging in waarderingscijfer (+0,4 punt) en komt uit op de tweede positie met een 9,0. Audi handhaaft het hoge cijfer van vorig jaar (8,8) en eindigt op plek drie. Volvo komt sterk terug (+0,5 punt) op de gedeelde vierde positie met Volkswagen (-0,5 punt), met een respectabele 8,3.

Drie merken wisselen stuivertje, waar het de drie laagste waarderingen betreft. Fiat is hekkensluiter dit jaar, met een van de laagste cijfers ooit in de RODI: een 2,6. Citroën blijft gelijk in positie met een 2,9. Peugeot stijgt twee plaatsen naar een 3,6 en stijgt daarmee 0,3 punt. Honda verbetert weliswaar met 0,4 punt, maar eindigt met een 4,6, evenals Opel (+0,5 punt), waarmee het zich enigszins in positieve zin onderscheidt van de andere Stellantis-merken.

Leveringsproblemen en het agentuurmodel

De leveringsproblemen, mede veroorzaakt door de nasleep van de coronapandemie en actuele geopolitieke spanningen, hielden aan in 2022. Dat zie je terug in de stellingen waar het slechtst op gescoord werd door de importeurs: die gingen beide over levertijden. Ook de voortgaande, soms gedwongen, consolidatie in het dealernetwerk maakt sommige partijen minder tevreden. Daarnaast wordt duidelijk dat de overgang naar het agentuurmodel zorgt voor wrijving: dit wordt pijnlijk zichtbaar bij de Stellantis-merken en Land Rover/Jaguar.

Autoverkoop maart

In de BOVAG Conjunctuurpeiling worden BOVAG-leden twee keer per jaar* gevraagd hoe hun bedrijf het afgelopen halfjaar heeft gepresteerd ten opzichte van dezelfde periode een jaar geleden. Op alle onderwerpen kunnen ondernemers slechts aangeven of er sprake is van een toename, afname of geen verschil (gelijk gebleven). Tevens wordt aan de BOVAG-leden, met uitzondering van de autowasbedrijven, gevraagd naar de verwachtingen voor het komende halfjaar.

Bovag: Conjunctuurpeiling Autodealers 2015; pub. M03-2016

Dealers beoordelen hun bank gemiddeld met een 5,7, dat blijkt uit RODI Banken 2014. BOVAG hield in 2014 een verkorte versie als tussentijdse peiling van dit tweejaarlijkse onderzoek waarin de relatie tussen banken en dealers wordt gepeild. In RODI Banken 2013 scoorden de banken gemiddeld 5,8.

dealertevredenheid; banken 2011

Dealerholdings in het nieuws

Tevredenheid met garageformules

tekst: Bovag

datum: 31.08.2022


Tevredenheid over garageformules neemt verder toe

download: ROSA formuleonderzoek 2022

download: ROSA formuleonderzoek 2020

download: ROSA formuleonderzoek 2018 

Het Relatie Onderzoek Samenwerkingsformules Autobedrijven (ROSA), oftewel het Formuleonderzoek garagebedrijven, brengt al vele jaren in kaart wat ondernemers vinden van de organisatie die samen met uw eigen bedrijfs- of familienaam op uw gevel prijkt.

Steeds meer BOVAG-leden sluiten zich aan bij een formule of garageconcept en dat biedt voor hen dan ook vele voordelen. Maar er zijn natuurlijk ook verbeterpunten of zelfs pijnpunten en zaken die nadere discussie behoeven. Met de uitkomsten van dit uitgebreide onderzoek in de hand gaat BOVAG dan ook om tafel met de formules om ervoor te zorgen dat de randvoorwaarden voor een goed ondernemersklimaat intact blijven.

 

Net als in 2020 heeft BOVAG zich niet beperkt tot de mening van sec BOVAG-leden; sommige formules hebben immers ook niet-leden als deelnemer en we vinden het belangrijk om een zo objectief mogelijk beeld te kunnen schetsen. Dankzij de actieve medewerking van de garageformules heeft BOVAG alle deelnemende franchisers kunnen benaderen. Dat heeft geleid tot 773 respondenten in absolute aantallen. Daarmee geeft ROSA een volstrekt representatief beeld van het formulelandschap.

BOVAG vindt het haar taak om autobedrijven zo goed mogelijk te helpen bij het maken van strategische keuzes en daar is betrouwbare informatie over garageformules onlosmakelijk mee verbonden. De relatie tussen BOVAG en de diverse formules is overigens constructief. Dit stelt BOVAG in staat om waar nodig zaken aan de kaak te stellen en samen op te lossen.

Aumacon gebruikt cookies om de site goed te laten functioneren voor analysedoeleinden en om u van relevante advertenties te voorzien.
Voor meer informatie zie ons cookiebeleid. Blijft u onze site gebruiken dan gaat u akkoord met het plaatsen van cookies.
accept2