Het 36e Relatie Onderzoek Dealer Importeur (RODI) van BOVAG Autodealers laat zien dat de relatie tussen importeurs en dealers het afgelopen jaar ietwat is verslechterd. Respondenten beoordelen de verhouding met hun importeurs over kalenderjaar 2022 gemiddeld met een krappe voldoende: een waarderingscijfer van 6,4. BMW/MINI komt met een 9,1 als de importeur met de beste relatie met haar dealernetwerk uit de bus.
Ranking
Het RODI-onderzoek is gehouden van december 2022 tot en met januari 2023. In totaal zijn er 575 contractpartners benaderd voor in totaal 1.994 locatiecontracten met de importeurs. In de top 3 heeft zich een duidelijke herordening voorgedaan. Audi en Volkswagen, vorig jaar samen met de hoogste score, zijn vervangen door de winnaar van eerdere recente jaren, BMW/MINI. Dit merk verbetert zich dit jaar met 0,6 punt en komt uit op de hoogste score van 9,1. Ook ŠKODA realiseert een forse stijging in waarderingscijfer (+0,4 punt) en komt uit op de tweede positie met een 9,0. Audi handhaaft het hoge cijfer van vorig jaar (8,8) en eindigt op plek drie. Volvo komt sterk terug (+0,5 punt) op de gedeelde vierde positie met Volkswagen (-0,5 punt), met een respectabele 8,3.
Drie merken wisselen stuivertje, waar het de drie laagste waarderingen betreft. Fiat is hekkensluiter dit jaar, met een van de laagste cijfers ooit in de RODI: een 2,6. Citroën blijft gelijk in positie met een 2,9. Peugeot stijgt twee plaatsen naar een 3,6 en stijgt daarmee 0,3 punt. Honda verbetert weliswaar met 0,4 punt, maar eindigt met een 4,6, evenals Opel (+0,5 punt), waarmee het zich enigszins in positieve zin onderscheidt van de andere Stellantis-merken.
Leveringsproblemen en het agentuurmodel
De leveringsproblemen, mede veroorzaakt door de nasleep van de coronapandemie en actuele geopolitieke spanningen, hielden aan in 2022. Dat zie je terug in de stellingen waar het slechtst op gescoord werd door de importeurs: die gingen beide over levertijden. Ook de voortgaande, soms gedwongen, consolidatie in het dealernetwerk maakt sommige partijen minder tevreden. Daarnaast wordt duidelijk dat de overgang naar het agentuurmodel zorgt voor wrijving: dit wordt pijnlijk zichtbaar bij de Stellantis-merken en Land Rover/Jaguar.